Nederlag är inget alternativ

april 30, 2011 kl. 2:09 e m | Publicerat i Skrivande | 4 kommentarer

Forna tiders Valborgsfirande fyller mig med lust och hopp. Tiden är kommen att ta min nuvarande tillvaro och förvandla den till något härligt.

När jag går ut genom porten skall jag vara en ny människa, kanske till och med en övermänniska, och om inte det är möjligt, skall jag åtminstone försöka överträffa mig själv. I världen skall jag träda ut som en man med kraft och elegans, förkroppsligande alla döda mäns längtan om att än en gång få beskåda och deltaga i jordelivet.

Min roman får också bli klar snart. Alltför länge har den legat i ofullbordat skick. Vin, kvinnor och sång är mången mans dröm. I många år levde jag den drömmen. Men sedan kände jag tomheten och blev i det närmaste munk, ägnade delar av mina lediga stunder åt diktande och författande.

Man kan inte festa sig odödlig, men man kan skriva sig, och sedan festa rejält, eller under tiden: bara man skriver.

Senast den 6 juni skall jag ha blivit klar med min roman. Det är ingen målsättning. Det är ett konstaterande. Det är så jag måste se det, för i en målsättning finns en passus om att nederlag kan inträffa. Nederlag är inget alternativ. Det är ingenting för mig. Jag går för seger.

Håkan Tendell

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Låter som vi ska ut o festa…?

  2. och Greven, Plast och jag

  3. ”Nederlag är inget alternativ”, utropade den luttrade poeten och drog fram sin penna. Den penna som, mäktigare än svärdet, var ämnad att betvinga såväl förlagsredaktörer som läsare.

  4. Yes! We shall never surrender!
    Ikväll såg jag för övrigt filmen ”Limitless”, vilken, kan man säga, låg helt rätt i tiden för mig (även om jag inte tänker prova på NZT, utan kommer att förlita mig på den del av det neurala nätverket jag till vardags har tillgång till). Filmen rekommenderas för alla skrivarsjälar där ute, ty den den inspirerar, vilket i och för sig de flesta filmer, böcker, poem och låtar brukar ha en förmåga att göra. I förmiddags läste jag Allen Ginsbergs ”Howl and other poems” för fjärde eller femte gången. Man upptäcker nya samband hela tiden.


Lämna en kommentar

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.