Efter midnatt

juli 5, 2017 kl. 2:53 f m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Skrev 600 ord på Göteborg rouge.

Stort framsteg att kunna skriva igen. Och med två viktiga vändningar för storyn. Kanske var det värt en veckas smålidande och oskrivande bara för att komma på vändningarna.

Hur kom jag på dem?

Jag kollade på Scorceses Goodfellas på teve. Har nog inte sett den sen den gick på bio. Efter några reklamavbrott började jag skriva under avbrotten. Inget av det jag skrev liknade något av det jag såg i filmen. Men likväl föddes idéerna. Ibland undrar man. Hur sjutton går det till? Är det nån form av associationskedjor som drar igång? Var det grejer som växt fram under veckan som gått och som nu, tack vare de många intrycken som filmen bombarderade mig med, plötsligt fick synapserna att fyra av några fyrverkerier? Jag läste klart Raymond Chandlers Farewell, my lovely förrförra veckan. Vad innebar det?

Vid närmare eftertanke har den ena vändningen gjort återkommande besök i mitt huvud under väldigt lång tid. Nu kom den på pränt.

Den andra vändningen har också figurerat fram och tillbaka.

Det tål att påminna sig om hur mycket man egentligen arbetar med sitt manus när man varken har penna eller tangentbord till hands. Scenernas degbitar knådas i huvudet. Mjuka brödkavlar masserar karaktärerna. Så en dag öppnar man laptopen och trycker på knapparna tills man med förvåning genom ugnsluckan kan skymta gyllenbruna kanelbullar med pärlsocker på.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

