Målbild och inspiration

april 25, 2014 kl. 11:33 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

kult

Under arbetet med min roman En fråga om lust (som nu gått iväg till några förlag) hade jag en mängd olika målbilder, men detta var kanske en av de starkaste. Väldigt tydlig också i motsats till vad som i övrigt oftast spontant spelades upp för mitt inre när jag förmodligen var i behov av att peppa mig själv.

Att skriva en roman som skulle kunna platsa i ett verk som ovan.

Inte nödvändigtvis något som skulle beröra miljoner läsare, men som verkligen skulle ha potential att kunna skänka några läsare en gedigen upplevelse.

Tack vare litteraturtipsen i 500 essential cult books läste jag bland annat följande böcker, vilka var de som i hög grad bidrog till att befria mitt språk och lyfta mitt romanförfattande till en nivå jag aldrig tidigare varit i närheten av.

52 Pickup – Elmore Leonard

The Day of the Locust – Nathanael West

The Hunter – Richard Stark

The Killer Inside Me – Jim Thompson

The Long Goodbye – Raymond Chandler

The New York Trilogy – Paul Auster

Hur det kommer att gå för En fråga om lust är höljt i dunkel, men jag är glad att jag efter många års tafatt tragglande lyckades skriva en bok som den.

Det var en roman jag bar på. En roman som ville bli skriven.

 

 

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

