Vykort från Norra Älvstranden Göteborg

april 19, 2014 kl. 10:33 e m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Norra Alvstranden Goteborg 001

Del av Norra Älvstranden sedd från Älvsborgsbron.

Hisingen, som är den största ön i Göteborgs skärgård, ungefär lika stor som två Manhattan, är förbunden med det göteborgska fastlandet via fyra broar och en tunnel: Älvsborgsbron (bil, gång, cykel), Göta Älvbron (bil, spårvagn, gång, cykel), Tingstadstunneln (bil), Marieholmsbron (tåg, gång, cykel) och Angeredsbron (bil, gång, cykel).

Avståndet mellan Älvsborgsbron och Göta Älvbron är gigantiskt i förhållande till att det är just utmed den sträckan som mycket av den gamla fastlandsbebyggelsen ligger: Majorna, Masthugget, Linnéstan, Haga, Vasastan och Inom Vallgraven. De nämnda broarna är inte några lågbroar, så som de har i London, Rom och Paris, utan har en segelfri höjd på fyrtiofem respektive nitton meter. Sammantaget blir det inte naturligt för någon som befinner sig i de centrala delarna av stan att liksom bara råka flanera över till Hisingssidan. Älvens bredd och avsaknaden av centralt belägna lågbroar medför att det uppstår en mental barriär som hindrar människor från att ta sig till den andra sidan. Att små färjor (Älvsnabben) åker i skytteltrafik mellan älvstränderna har inte så stor påverkan på fler än de som för sitt arbete eller sina studier behöver ta sig över vattnet.

Vad som ytterligare spär på den mentala barriären är avsaknaden av riktiga stadskvarter om man trots allt får för sig att från fastlandet ta sig över någon av de två broarna. Går man över Älvsborgsbron har man till vänster en oljehamn med runt hundrafemtio oljecisterner (dessa kan få stå kvar: våra industrier behöver olja). Direkt till höger har man ett grönområde med gamla trävillor och ankor på gatorna samt en driving range för golfspelare, vilket ju måste vara själva symbolen för anti-stad.

Går man över Göta Älvbron har man till vänster en gokartbana, en uppställningsplats för bussar och öde lagerlokaler. Till höger har man ett antal skrotupplag. Detta är Göteborg.

Tack och lov ska dock staden byggas samman bättre. Just nu byggs en extra tågbro bredvid den existerande tågbron och en extra biltunnel bredvid den existerande biltunneln, men detta är bara för att kunna öka godsflödet mellan Göteborgs Hamn och resten av Sverige (vilket i sig naturligtvis är positivt).

Göta Älvbron ska rivas och ersättas med en några meter lägre bro, vilket till viss grad kommer att öka gångtrafikanters spontanbesök till Hisingen, men en lika viktig åtgärd är att det i Frihamnen, det vill säga till vänster när man kommer över Götaälvbron, kommer att byggas riktig stad: en stadskärna med blandstadskvarter på en yta lika stor som Inom Vallgraven. Dessutom kan det bli med inslag av enstaka skyskrapor. Det bästa hade naturligtvis varit om det hade blivit ett böljande futuristiskt skyskrapelandskap av det hela, men viktigast är ändå att folk som befinner sig Inom Vallgraven får känslan av att city fortsätter på andra sidan vattnet. Fastlandet och Hisingen helas. Den tudelade staden blir en.

Framöver är det också tänkt att det ska byggas en gång- och cykelbro (lågbro) i Östra Hamngatans förlängning till Frihamnen. Vidare blir det en spårvagnstunnel från Stigberget på fastlandet till Lindholmen på Hisingen samt en linbana från Haga till Lindholmen. Och i stadsdelen Lindholmen ska det uppföras blandstadskvarter innehållande bland annat Göteborgs högsta hus: Karlavagnstornet. Sextio våningar på vad som i dag bara är en parkeringsyta (se bild längre ned).

Det mesta av Norra Älvstranden mellan de två broarna har hunnit bebyggas. För att dels få ökade överlevnadsmöjligheter för affärer och restauranger i området, därmed mera trevlig stadspuls och framför allt minskad bostadsbrist i stan, skulle det vara käckt om man bakom raden av små byggnader utmed Norra Älvstrandens kajkanter kunde fylla upp ordentligt med skyskrapor. Behöver inte vara så höga: byggnader på cirka trettio – fyrtio våningar skulle vara alldeles utmärkt. Sedan gärna några högre här och var för att få lite variation i stadsbilden.

Ja, Göteborg är inte på långa vägar färdigbyggt. Vad vi har uppnått fram till fyrahundraårsjubileet 2021 får utgöra grunden för den framtida förvandlingen av Göteborg till en trygg, levande, färgglad och framgångsrik världsmetropol.

Norra Alvstranden Goteborg 002

Norra Alvstranden Goteborg 003

Norra Alvstranden Goteborg 004

Norra Alvstranden Goteborg 005

Norra Alvstranden Goteborg 006

Norra Alvstranden Goteborg 007

Norra Alvstranden Goteborg 008

Norra Alvstranden Goteborg 009

Norra Alvstranden Goteborg 010

Norra Alvstranden Goteborg 011

Norra Alvstranden Goteborg 012

Norra Alvstranden Goteborg 013

Norra Alvstranden Goteborg 014

Norra Alvstranden Goteborg 015

Norra Alvstranden Goteborg 016

Norra Alvstranden Goteborg 017

Norra Alvstranden Goteborg 018

Norra Alvstranden Goteborg 019

Norra Alvstranden Goteborg 020

Norra Alvstranden Goteborg 021

Norra Alvstranden Goteborg 022

Norra Alvstranden Goteborg 023

Norra Alvstranden Goteborg 024

Norra Alvstranden Goteborg 025

Norra Alvstranden Goteborg 026

Norra Alvstranden Goteborg 027

Norra Alvstranden Goteborg 028

Annonser

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: