3025

september 7, 2013 kl. 7:39 e m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Göteborg 7 september 2013 a

Uppe vid Skansen Kronan blandades soldyrkande picknicknjutare med mängder av folk, uppklädda för bröllopsfest eller dylikt. Det var champagneflaskor på vita dukar och höga klackar i gruset.

Jag funderade lite grann på den militärteknologiska utvecklingen: hur stridsvagnarna förändrats från 1925 till 1950 till 1975 till 2000 och hur de kanske skulle se ut 2025.

Så gjorde jag likadant med stridsflygplanen: 1925. 1950. 1975. 2000. 2025.

Ubåtarna. Fregatterna. Lastbilarna.

Det gick hyfsat bra att föreställa sig produkterna i 2025 års strålkastare. Mycket futuristiska former, mycket blinkande, mycket robotiserat. Och jag kunde se alla dessa maskiner göra slarvsylta av varandra. Missiler. Blixtar. Förvriden plåt.

Denna fantastiska utveckling på blott hundra år.

Sedan försökte jag föreställa mig nästkommande tusen år.

3025.

Brända skogar. Förorenade hav. Städer i ruiner. Jorden i mörker. Cirkeln sluten.

Göteborg 7 september 2013 b

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

