Hur fort kan man skriva en roman?

augusti 15, 2013 kl. 6:49 e m | Publicerat i Skrivande | 2 kommentarer

Stenpiren Göteborg 15 augusti 2013
Renovering av Stenpiren. Gbg.

Under natten till idag passerade jag 30 000-strecket. Antal ord i min roman. Ej levnadsår.

I förmiddags såg jag för övrigt ett inslag på BBC News om världens äldsta människa. Man har hittat honom levandes i en bergsby i Sydamerika. Blott 123 år gammal knallar han omkring i sin hipsterlook och andas frisk luft, dricker rent vatten och äter vilda djur.

Om jag ändå bara visste hur lång tid jag har på mig att skriva.

Igår tog jag ett glas vin i Kristallsalongen på Stora Teatern och diskuterade manusskrivande med ett par författare; Emma Nordlander (nyss debuterad med Kattbarnen) och Louise Halvardsson (slog igenom för några år sedan med Punkindustriell hårdrockare med attityd). By the way, Louise, your hair is beautiful. Ok, så jag frågade Emma hur många ord hennes roman var på, men detta var henne obekant. Sidantalet uppgick emellertid till 173. Om vi antar att en sida i snitt innehåller 300 ord innebär det att den färska romanen ligger på ca 52 000 ord. Det är ju strålande nyheter. Man behöver inte nå upp till åtminstone 80 000 ord för att komma ifråga för publicering. Detta hade jag naturligtvis kunnat konstatera om jag begrundat sidantalet i allt nyutgivet, men världen är full av distraktioner och ibland behövs det att beviset hamnar framför en för att man ska komma till insikt om eller bli påmind om verkligheten.

Om en del säger minst 80 000 och andra säger minst 40 000 och den bok jag läser just nu, The Day of the Locust av Nathanael West, är, låt säga, på ca 54 000, och med allt vi känner till om uttryck som don’t count every word, but make every word count och liknande i den eviga frågan om hur lång en roman bör vara för att ha god chans att bli publicerad, hur många ord lång bör jag då se till att min roman blir?

Verkar inte 55 000 vara lämpligt?

Jag tycker också det.

Det innebär att jag redan har skrivit över hälften av manuset. (Bra jobbat!)

Det innebär att det är realistiskt att jag kan få manuset klart snart. (Javisst!)

Hur fort kan det gå?

1 000 ord per dag kräver 25 dagar.

1 500 ord per dag innebär 16 och en halv dag.

2 000 ord per dag 12 dagar.

3 000 ord per dag drygt en vecka.

Mitt rekord för en dag ligger på 6 000 ord. Mitt näst bästa resultat är 4 000 ord. På bronsplats vet jag inte, för jag har inte haft anledning att tre gånger i mitt liv fascineras av egna topprestationer inom skönlitteraturens område. Detta spelar ingen roll. Nu är det bara att blicka framåt.

 

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. 42?

  2. Före bokmässan. Det är ett realistiskt mål.


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

