Rätt fokus

juli 22, 2013 kl. 11:06 e m | Publicerat i Reflektioner, Skrivande | Lämna en kommentar

GP 19 juli 2013 a
GP 19 juli 2013 b
Saxat ur fredagens Göteborgs-Posten

Sedan jag den 1 december 1994 hade en riktig debattartikel i GP med budskapet att Göteborg borde bli Nordens huvudstad, har jag inte riktigt kunna ge upp tanken på att bedriva kampanj för att staden ska växa sig högre, starkare, skönare och bättre. På detta expansionstema har jag bara haft en ytterligare debattartikel publicerad, i GT den 12 januari 2009. Annars har det mest rört sig om små insändare då och då i GP och GT. När jag tänker efter hade jag också en lång debattartikel på temat i före detta tidningen Arbetet. Detta var 1996. Och så hade jag en ganska lång artikel i en lokaltidning, centrumbilagan kanske den hette eller något i den stilen, som medföljde GP förr i världen. De texter jag i övrigt haft publicerade i GP, GT, Aftonbladet, före detta tidningen The European, och några svenska magasin har varit ett par debattartiklar och en mängd små insändare som behandlat det mesta, men ett återkommande tema har alltså varit det där att propagera för åtgärder som skulle kunna leda till att Göteborg blev en mångmiljonstad, en världsmetropol, en stad med framgång och framtidstro.

En retrospektiv studie av mitt tidningsskrivande ger vid handen att framtiden för min hemstad och folket här betyder mycket för mig.

När jag den 25 september 2008 skrev i Aftonbladet om fördelarna med att slå samman Sverige, Norge och Danmark till ett enda skandinaviskt rike, var det förvisso med omtanke om Skandinaviens folk, men i lika stor grad kanske även en omtanke om Göteborg och Göteborgarna, för som största stad som både kunde vara geografiskt central och prestigemässigt någorlunda neutral, då den inte var sätet för något av de tre forna kungadömena, skulle Göteborg förmodligen vara en av de heta kandidaterna till att axla rollen som Skandinaviens huvudstad.

Fast jag kan ändå känna att den skandinaviska frågan handlar om så mycket mer än bara om staden vid Göta Älvs mynning. Kanske borde jag någon gång skriva en bok som skulle kunna stimulera till Skandinaviens enande. Man kan verkligen fråga sig varför ämnet diskuteras så sällan, särskilt med tanke på hur sårbara våra nationer är var för sig i den globala, brutala konkurrensen.

Aftonbladet 25 september 2008
Saxat ur Aftonbladet 2008

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

