Metoden

juli 17, 2013 kl. 11:48 e m | Publicerat i Skrivande | 2 kommentarer

Bältesspännarparken 17 juli 2013
Lager på lager. Bältesspännarparken. Gbg.

Ett sätt att få upp produktionshastigheten när man skriver en roman är att hejda impulser som säger åt en att stanna upp, tänka efter och redigera, stanna upp, tänka efter och redigera. Redigera, redigera, redigera. Destruera.

Lyckligtvis destruerar jag inte så mycket text nuförtiden. De scener jag skapar har stor chans till överlevnad. Men, åter till ämnet, det jag har funderat på är om en tydlig metod för redigering skulle kunna få mig att verkligen bara kunna ösa på med ord tills det första utkastet av romanen är klart. Jag tror det, för om jag innerst inne kan känna att allt är under kontroll, att jag har en plan, att jag har en metod för att undvika att mitt skrivande resulterar i skräp, skulle jag förmodligen kunna skriva friare än vad jag hittills gjort. Visst har jag haft stunder av flow, det har jag, men skulle jag bara kunna skruva på det flödet närhelst jag vill det, skulle jag verkligen kunna skriva klart min roman före höstlövens intåg.

Så hur ser den här metoden ut? Den är säkert inte revolutionerande på något sätt. Kanske är det många som tillämpar något liknande i sitt romanskrivande. Det jag har kommit fram till är i alla fall att jag, som sagt, bör skriva ett första utkast, helt utan hämningar, och sen får jag bearbeta manuset med min lager-på-lager-metod.

Den går ut på att jag ska göra ett antal genomgångar av romanen med fokus på olika parametrar. Jag kollar vad som fattas, och så målar jag på, fyller i, justerar, redigerar.

Till exempel skulle jag kunna börja med att kolla om varje scen öppnar med en miljöbeskrivning så att läsaren ständigt är orienterad i tid och rum och verkligen undermedvetet kan känna att den upplever samma fysiska verklighet som karaktärerna i scenen.

Nästa lager: Är varje person i boken beskriven med en eller ett par saker som utmärker just den personen? Saker som t.ex. längd, ansiktsform, ansiktsuttryck, blick, ärr, tatueringar, skägg, mustasch, polisonger, frisyr, klädval, röst, språkbruk, gångstil, lynne et cetera.

Nästa steg skulle kunna vara att kolla om samtliga dialoger i boken innehåller minst en minnesvärd replik. Nej, det är kanske ett lite för ambitiöst mål för att vara realistiskt att uppnå, men säg så här: Finns det totalt sett minst tre minnesvärda repliker i hela boken? Om inte, gör om dialogerna tills det finns tre grejer som folk kan citera efter att ha läst boken. Hur många coola, roliga, poetiska eller tänkvärda repliker kan man från t.ex. Bibelns böcker eller Shakespeares verk eller från filmer som Stjärnornas krig, Terminator, Pulp Fiction? Tre minnesvärda repliker från ett enda verk är vid närmare eftertanke på världsklassnivå med hänsyn till hur många böcker och filmer jag njutit av, men ändå bara kan citera enstaka meningar från vissa av dem. Och det är klart: Om jag tycker att jag lyckas få till tre minnesvärda repliker i min roman, så är det kanske en enda som folk i gemen slutligen kommer ihåg, och det skulle ju i så fall ändå vara fantastiskt.

Vad är minnesvärda repliker?

– Jag är döden.
– Frankly my dear, I don’t give a damn. Hasta la vista, baby.

Ja, man ska nog vara himla glad om man kan skriva en enda rad som folk kan minnas ord för ord.

Ytterligare ett lager: Är hjälten hela tiden i färd med att försöka nå sitt mål, och stöter hen eller människor hen älskar, om och om igen på olika slags hinder från en antagonist, vare sig antagonisten är en vanlig motpart, en skurk, ett rovdjur, en eld, en naturkatastrof, en mur, en stigande vattennivå, en tickande bomb?

Hur många lager har jag nu?

Fyra.

Miljöbeskrivningar. Personbeskrivningar. Repliker. Trubbel.

Det är allt. Det får räcka. Jag tror det kommer räcka långt.

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Intressant att läsa hur andra i skrivartagen gör för komma vidare med sina texter. Jag tror verkligen på metoden att röja igenom det första utkastet och sedan ha (tåla)modet att lita på att allt kommer att ordna sig under bearbetningens gång. Försöker alltid använda mig av den (och nyckelordet är ”försöker”).

  2. Mod och tålamod. Bra motto.


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

