En berättelse om medmänsklighet

juli 11, 2013 kl. 11:11 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

World War Z

Två gånger i sommar har jag vandrat hemåt genom stan uppfylld av genuin harmoni.

Den ena gången var efter att jag i juni hade nöjet att få skjuta lite grann med skönheter som CZ 99, TT 33 och Colt Trooper. Ja, det var härligt att ladda, öppna eld och göra patron ur. Repetera kommandon. Utföra order. Hårt och precist. Som om jag vore tillbaka på 80-talet i armén.

Den andra gången var i kväll. World War Z. En sådan delikat film. Brutal och varm på en och samma gång. Och speedade zombier som man aldrig sett dem förr. Forsade fram och hoppade som impalor flyendes från geparder, fast med den skillnaden att de var geparderna.

Men jag gillar även berättelser med zombier som lunkar fram, som om de vore ett gäng på väg mot gatuköket efter en särdeles blöt krogrunda. Deras gång må vara svajig och stapplande, men de är oerhört målinriktade. De har druckit sina öl. De har misslyckats med sina förförelsekonster. Nu vill de bara tugga på kött och fläsk och bröd.

Det är viktigt att karaktärer i en berättelse är målinriktade. Både protagonisten / protagonisterna och antagonisten / antagonisterna. När de har motstridiga mål och kämpar för att uppnå dessa, uppstår spänning. Än mer spänning uppstår om de befinner sig på en plats eller i en situation som helt och hållet eller till viss grad begränsar karaktärernas frihet. Det kan vara i ett flygplan, på ett framrusande tåg, på ett sjunkande skepp, i en brinnande skyskrapa, på en liten ö, på ett mentalsjukhus, på en internatskola, på en forskningsstation i Antarktis, i ett gruvsamhälle på någon av Jupiters eller Saturnus månar.

Så varför utspelar sig min roman i Västsverige? Hade det inte varit bättre om den utspelat sig på t.ex. Island eller i det forna DDR?

Västsverige duger. Varför då? Därför att protagonisten är bunden till regionen genom kärleken till sin kidnappade fästmö och tron att någonstans i Göteborg med omnejd har han störst chans att hitta henne eller åtminstone snappa upp ledtrådar till var hon kan befinna sig. Eller få svar på om hon lever eller är död. Han vill hitta henne. Han vill få reda på vad som hänt henne. Han vill straffa de skyldiga, men eftersom han inte vet vilka de är, får han, för att stilla sin blodtörst, straffa alla möjliga kriminella som han stöter på under sina stadspatrulleringar på kvällar och nätter.

Att sadla om och bli vinprovare i Moseldalen är inget godtagbart alternativ för honom. Hans blod kokar av att ha förlorat sin älskade, av skam för att han inte kunde rädda henne och av sorg över se sin egen stad befläckas av de orättfärdiga. Men ganska snart passerar han själv gränsen för vad det civiliserade samhället anser är tillåtet. Det är det som gör hjälten i romanen. Hjälten gör det där vi andra vanliga medborgare aldrig själva skulle våga göra. Och han är gränslös även på andra sätt.

Jag läste en gång något i stil med att en hjälte i en roman bör vara funtad ungefär som alla vi andra, men slåss mer, dricka mer, och ha mer sex.

Utan att avslöja för mycket om min roman, kan jag avslöja, eftersom det ändå kommer att avslöjas tidigt i handlingen när romanen väl kommer ut, att en av huvudpersonens fästmös väninnor, som sedan tidigare varit lite förtjust i huvudpersonen, inte kan låta bli att komma honom närmare när han sörjer frånvaron av fästmön och hennes eventuella död. Jag berättade om just den grejen för en kvinnlig kollega när vi åt lunch häromdan på La Vacca på Folkungagatan (i Göteborg). Hon blev upprörd. Jag älskade det. Det var skönt att känna att jag skapat en god intrig. Romanen är inte ens klar, men redan förmår den väcka känslor.

Jag är kanske inte helt kass som författare, trots allt.

Blir än mer peppad att skriva klart romanen nu. Vill ge mina framtida läsare det som andra författare och filmskapare gett mig: fascination och inspiration.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

