Att skriva en roman präglad av samtiden

juli 7, 2013 kl. 9:57 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Gothia Towers - Göteborg 7 juli 2013

Det romanmanus jag skriver på ska inte bara bli Sveriges hårdaste kriminalroman, det ska också vara av modernt snitt. Därför har jag idag övervägt att ändra innehållet i ett av kapitlen.

Det aktuella kapitlets handling består av två kvinnor (rivaler) vars samtalsämne kretsar kring en gemensam bekant (en man). Det slutar med en catfight i nattlinnen.

Eftersom detta samtal (gräl) i princip är det enda långa samtalet som förs mellan kvinnor i min bok, inser jag att mitt verk inte skulle kunna klara Bechdeltestet: ett test som nyligen kommit till min kännedom, och som i princip går ut på att man studerar ett verk, till exempel en film eller en roman, och fastslår om det finns någon enda scen där två kvinnor pratar med varandra om något annat än män. Om de inte pratar om något annat än män, har filmskaparen eller författaren inte klarat testet.

Varför är det då viktigt för mig att klara detta test? Jo, för att jag inser hur gammalmodig jag skulle vara om jag inte klarade det. Testet har i och för sig några år på nacken, men eftersom det är nytt för mig, antar jag att det är nytt även för de flesta andra (god slutledning eller självcentrerad världsbild?).

Nåväl, frågan är också om mina kvinnor måste befinna sig i en situation där de båda bär nattlinnen (som lätt kan slitas sönder). Att hudexponering säljer är ingen nyhet. Hollywoodproduktioner och musikvideos badar i det. Och författaren till Fifty Shades visste väl vad hon gjorde när hon valde temat för sin trilogi, men vad tillför det just min roman att den där scenen äger rum under lättklädda former? Kan jag inte i stället låta kvinnorna stå och huttra utomhus, insvepta i kappor en blåsig, regnig sommarkväll?

Oavsett den fysiska miljön, vilken jag får fortsätta att fundera på, bör jag nog låta kvinnorna gräla om någon aktuell samhällsfråga, och så får läsaren bara ana att den alltmer intensiva debatten egentligen bottnar i deras rivalitet. Klarar jag testet då? Anledningen till grälet är ju ändå den man som är föremålet för deras åtrå.

Eller så kan jag tänka så här: Jag är inte bara man, jag är också författare till den hårdaste kriminalroman som någonsin kommer att ges ut i det här landet. Och när den väl kommer ut på marknaden får den utsättas för alla möjliga och omöjliga test. I don’t care.

Håkan Tendell

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

