Omen

juni 3, 2013 kl. 9:43 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Hvitfeldtsgatan 1 juni 2013
Ny busslinje? Oxford Street – Hvitfeldtsgatan.

På eftermiddagen den 1 juni begav jag mig ut för att söka inspiration på Andra Långgatan. Gatufestivalen Andra Långdagen pågick där. En flod av öl, rockmusik, frigörande dans, rappare, hipsters, hippies, korv, kommers, tatueringar, frisyrer, folkfest från Järntorget till Masthuggstorget. Och när denna orgie av synd upprört Gud tillräckligt lät Hen ett mäktigt regn falla över staden. Jag sökte skydd i första bästa spårvagn, hoppade av vid Valand, satte mig på en bänk i hållplatskuren och studerade vattnet som liksom bildade en kanal framför mig, och jag såg även för mitt inre hur man om hundra år, efter havsnivåns höjning, skulle kunna sitta på samma bänk och fiska krabbor bland Vasagatans tångruskor.

När så regnet mattades av kände jag mig inspirerad att börja skriva på min roman igen. Jag var fylld av självförtroende.

Men när jag kommit så långt att jag påbörjade min vandring uppför Hvitfeldtsgatans långa backe tröt mitt självförtroende i takt med min fysiska ork. Vem var väl jag att kunna skriva något som skulle bli godkänt? Vad var sannolikheten för att mitt manus skulle bli ett sådant där ett på tusen, det vill säga, ett sådant där spontaninskickat manus som får förlagsarbetare att bli lyriska?

Vad var sannolikheten? Jag hann inte fundera ut dess exakta tal, för när jag höjde blicken såg jag en Londonbuss trona på krönet av gatan. Vad var sannolikheten för att skåda något sådant? I tretton år hade jag gått i den där backen utan att ha sett skymten av en endaste buss, vare sig blå eller röd, och när jag verkligen behövde få ett tecken från ovan att det osannolika kan inträffa, så inträffade det!

Jag halade upp kameran, tog ett kort, fortsatte hem och skrev på mitt manus. Det blev succé. I går kväll skrev jag på mitt manus igen. Succé! Och i kväll har jag också skrivit på det. Javisst! Succé!

Jag har ett manus jag tror på, och jag skriver på det: kväll efter kväll efter kväll. Tre kvällar i rad. Jag skall skriva klart det här manuset i sommar. Javisst. Det är bara att köra!

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

