Vad som måste göras

maj 29, 2013 kl. 11:17 e m | Publicerat i Skrivande | 3 kommentarer

Håkan Tendell 29 maj 2013

Ett romanmanus väntar på att vidarebearbetas. Bara en man på jorden kan utföra uppgiften.

Är jag redo? Vet jag allt jag behöver veta om hantverket romanskrivande?

Ja.

Har jag dessutom läst många romaner för att studera hur färdiga resultat kan se ut?

Javisst.

Har jag till råga på allt fastställt persongalleriet och händelseförloppet för romanen?

Jajamen.

Har jag utöver detta en idé om hur jag bör gå vidare för att få till ett hyfsat första utkast av romanen?

Ja, ja, ja. Det har jag haft sedan länge.

Är jag då helt från vettet eftersom jag med dessa fina förutsättningar inte redan har sett till att fullborda det där första utkastet?

Jag kan varken bekräfta eller dementera detta, men off the record kan jag väl säga att det lutar åt att det inte är en helt ovidkommande frågeställning.

Ponera att det stämmer, hur bör jag då tackla den uppkomna situationen?

Ja, hade det varit lätt att svara på, hade jag naturligtvis redan tagit tag i det hela och styrt upp det, men en inte så vild gissning är att jag har tappat glöden. Skrivandet handlar inte längre om liv och död för mig. Det har gått så långt att jag kan tänka mig att dö opublicerad: inte kanske för att det är en speciellt lockande tanke, utan mer för att den krassa verkligheten erbjuder mig detta alternativ sju dagar i veckan, medan det andra alternativet framstår som en utopi som historiskt sett bara har förgyllt ödet för enstaka lyckligt lottade.

Du påstår alltså att en eventuell publicering ligger utom din kontroll. Det har aldrig förespeglat dig att svaret på gåtan kanske är att du inte är av det rätta virket?

Jag kan visst skriva, det är inte det. Det är bara det att …

Bara det att?

Jag har … Jag vill helst inte säga det, för innerst inne vill jag inte tro att det är så, men det är en mening på fyra ord som slutar med upp.

Är det så?

Nej, det är det jag inte vill tro. Det är därför jag inte vill säga det.

Men du spekulerar i att det kan vara den verkliga orsaken?

Nej, jag vill inte tänka mer på det där, det gör mig bara ännu mer …

Ännu mer?

Nej, strunt i det också. Jag har biljetter till Berlin. Jag drar dit om några veckor. I Berlin kommer allt att bli bra. Där skall min känsla återuppväckas: känslan av vad skrivandet handlar om.

3 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Inte ge upp! Aldrig ge upp!

  2. No surrender!

  3. I’m looking around to uncover that much in regards to on the internet searching online community as I can. Can everyone advocate their best weblogs, tweets manages, or sites that you choose to pick most complete? Those are most desired? Thanks a bunch! .
    formal dresses sammydress http://www.sammydress.cc/formal-dresses_c89.html


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

