Arbetet med kriminalromanen

februari 9, 2013 kl. 11:59 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Göteborg 9 februari 2013

Under senare tid har jag arbetat med min kriminalroman på det sättet att jag har funderat på i vilken ordning vissa scener skall förekomma. Det återstår alltså mycket att skriva, men jag har inte varit beredd att skriva mer utan att vara säker på om en scen överhuvudtaget skall vara med och vad som i så fall försiggår den. Ikväll har jag bestämt mig för ett antal scener som kommer att ingå i totalt trettiotre kapitel.

Något som också är skönt är att jag ikväll har kommit fram till namnet på romanen.

Eftersom det skall bli den hårdaste roman som någonsin skrivits i Sverige var jag angelägen om att som en kontrast komma på en titel som inte har någon direkt anspelning på våld, men som ändå relaterar till innehållet.

Jag är mycket nöjd med titeln får jag säga, och jag är också nöjd med romanens dramatiska struktur i dess nya skick. Jag var tvungen att slakta en del, men det är ju en styrka att man kan vara tillräckligt hård mot sig själv genom att stryka sådant som är bra skrivet, men som inte passar in i den önskade ordningen.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

