Que Sera Sera

oktober 16, 2012 kl. 9:50 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Det är verkligen höst nu, precis som det skall vara.

Om man söker i sitt innersta efter vad det egentligen är man vill, kommer man då fram till att man måste prestera mera eller att man borde njuta mer av livet?

Presterar jag på dagarna? Ja. Är det nödvändigt? Ja.

Presterar jag på kvällarna? Inte lika mycket. Är det nödvändigt? Inte lika mycket.

Om man hårddrar det: Måste jag bli Sveriges näste författarstjärna?

Vad händer om jag inte blir det?

Livet i nuet och den nära framtiden borde fylla mina tankar mer än vad som kan hända om tre eller tjugo år.

Att leva i nuet. Ja, till exempel på fredag kväll skall jag leva i nuet. Det skall bli skönt. Ett par trevliga damer kommer hem till mig för ost, vin och kex. Life as it should be, som de säger i de där olika Coca Cola Zero-reklamsnuttarna de brukar visa på bio. En annan trevlig dam visade några salsasteg för mig idag och gav mig ett nyårslöfte: alltså inte hennes löfte till mig, utan mitt löfte till mig själv: att jag skall börja dansa salsa med henne efter nyår. Jag accepterade löftet. Nu finns det alltså ingen återvändo. Jag kommer att bli lika smäcker som jag var förr i världen, eller åtminstone något åt det hållet. Det är kanske lika bra det. Skall jag slå igenom som författare skadar det ju inte direkt försäljningssiffrorna om jag ser tillräckligt bra ut för att göra jeansreklam eller kalsongreklam och sådant. Andra svenska författare ger ut kokböcker för att dryga ut hushållskassan, men det är ingenting för mig. Jag kan ge ut kalendrar istället med mig själv som Herr September, Herr Oktober, Herr November och så vidare. Men detta får alltså bli efter de välgörande salsapassen.

Som ett smakprov visar jag Herr Augusti 1985 (i Kalifornien)

Alright, det är bara att dra ned på lasterna, helt klart, men kanske inte just på fredag. Man får ju inte bli övernitisk i sitt asketiska leverne.

Och skrivandet … Ja, jag skall inte pressa mig alltför hårt. 10 000 ord just nu är helt ok. Herregud, jag var ju alldeles nyss och lanserade min första riktiga roman på Bokmässan, och jag håller redan på med min andra riktiga roman. Här går det undan. Ingen tid att förlora. Nej, jag kan verkligen inte klandra mig själv för att mitt skrivartempo är för dåligt. Dessutom har jag de senaste veckorna haft med två små texter i GT, och, ja, nej, man kan verkligen inte klandra min produktionshastighet. Det får jag sluta upp med. Jag är en produktiv författare. Ja, jag skriver ta mej tusan dessutom riktigt bra ibland. Jajamen, så är det med den saken!

Och trots detta, eller tack vare detta, det spelar egentligen ingen roll vilket, skall jag nu kosta på mig lyxen att slappna av lite grann.

Som Doris Day sjöng: Que Sera Sera, whatever will be, will be.

Höstrusk.

Fredagsmys.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

