Månbas Alpha

september 10, 2012 kl. 10:19 e m | Publicerat i Okategoriserade | 1 kommentar

Sedan jag för första gången såg vita limousiner i verkligheten, det var en kväll i Los Angeles september 1985, de stod på rad utefter en gata och fylldes med glada människor, har den vita limousinen blivit min inre bild av symbolen för lycka och framgång. Den vita limon skiljer sig från den svarta i det att den svarta förknippas med presidenter och allehanda potentater, medan den vita för tankarna till rockstjärnor, filmstjärnor, nygifta eller vilka som helst som vill krydda sin dag med lite glam. I alla fall är det så för mig. En gång har jag åkt den. Den vita limon. Jag hyrde en till mig och mitt damsällskap för att resa från min lägenhet till Gothia Towers där vi skulle dinera. Detta var under forntiden. Våren 2001. Jag hade en nyinköpt ljusgrön kostym, en nyinköpt ljusgrön skjorta och en nyinköpt ljusgrön slips, och när limon krängde till i trafiken spillde jag Moët & Chandon Dom Perignon på den där slipsen, och senare på Park Lane spelade jag bort en massa pengar på roulette. Ja, det var en riktig myskväll.

Man bör inte åka i en limo på egen hand. Man skall göra det tillsammans med någon för att fira något eller njuta av något. Limousinen är byggd för det mänskliga mötet, det goda samtalet.

Det var därför jag köpte med mig den där modellen när jag senast var i New York: för att den ståendes på en hylla bredvid skrivbordet skall mana mig till att skriva bättre och bättre och bättre, för det har jag sagt till mig själv att den dagen jag slår igenom som författare skall jag resa tillbaka till New York med någon sympatisk, litteraturintresserad dam, eller träffa någon där, och så glida långsamt fram utmed Manhattans gator och avenyer.

I kväll har jag börjat fundera på varför jag gillar just vita limousiner. Det slog mig att karossen liknar ett av de där rymdskeppen i tv-serien Månbas Alpha. Jag mindes att den sändes på 70-talet, och när jag kollade upp det visade det sig att de första avsnitten i svensk tv sändes i maj, juni, och juli 1976. Det var alltså då det hände. Det var den bästa tv-serie jag någonsin sett. Inte för att det fanns så mycket som kunde konkurrera på den tiden, men ändå, den var grym, och särskilt gillade jag vinjettmusiken och designen på de där rymdskeppen. Det var det häftigaste som någonsin hade skådats.

Är resan med limousinen den mer realistiska versionen av resan med rymdskeppet?

Och när är det realistiskt att jag kan göra den där resan?

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Khmer Karaoke Celebrities I was suggested this website by my cousin. I’m not sure whether this specific post is published by him as no-one else know such in depth about our problem. You’re remarkable! Thanks! your content about Khmer Karaoke Stars Best regards Lawrence Chip


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

