Hörn av verkligheten

september 8, 2012 kl. 4:14 e m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Egentligen var min tanke att jag skulle gå till Götaplatsen och se den där lindanserskan slå världsrekord på sträckt lina mellan Stadsteatern och Konsthallen, men vinden låg på från Kattegatt och jag förmodade att försöket skulle bli inställt. Istället gick jag och klippte mig i salongen till vänster i bild. Det blev snaggat på sidorna och i nacken, men jag behöll det mesta av luggen och den övriga kalufsen.

Efter besöket hos frisörskan slank jag in på Stadsbiblioteket 300m2, till höger i bild, ville läsa poesi och fann en bok som hette Fragment. Den innehöll dikter, dagboksanteckningar och brev m m, skrivna av Marilyn Monroe. Texterna var dels fotograferade i som jag uppfattade det naturlig storlek, dels avskrivna i både engelsk och svensk version. Den största behållningen fick jag av att läsa de fotograferade texterna. Några var skrivna på maskin, men de flesta var tillkomna för hand på hotellbrevpapper och linjerade anteckningsblocksidor. En del var prydliga medan andra var oerhört röriga där man fick följa tankegångarna med hjälp av hennes egna pilar och inringningar av styckena. Det var som om hon hade börjat klottra ned något på sned i mitten av ett papper och själv blivit förvånad över att att hon hade så mycket på hjärtat som behövde komma ut. Eller så var det kanske fråga om en medveten stil: att hon kanske ville skriva så ibland: att hon ville göra texterna till en blomma: till en djungel.

På tal om djungel: Då och då läser jag ett tiotal sidor ur Mörkrets hjärta av Joseph Conrad. Den handlar om sjökaptenen Marlow som i slutet av artonhundratalet skeppar en expedition längs Kongofloden för att hitta den mytomspunne Kurtz. Hela historien är en målande beskrivning av kolonialismen och varje gång jag tar tag i boken och slår upp nya sidor dras jag med på den där resan i djungeln. Jag är verkligen där. På ångbåten. På floden. Mitt i det för européer outforskade Afrika. När kaptenen är rädd för att stöta på grund, ser även jag upp för sandbankar och bottenstockar. Och när vandrande handelsmän och missionärer vid sidan av floden lider umbäranden i vildmarken känner även jag misströstan över att vara så långt bort från den egna civilisationen.

För den som inte tidigare har hört talas om denna bok, men ändå finner namnet Kurtz bekant, är anledningen sannolikt att vederbörande har sett Francis Ford Coppolas Apocalypse Now, i vilken handlingen är förlagd till Vietnamkriget och Marlon Brando dyker upp i slutet som den excentriske halvguden.

Nåväl, jag lämnade biblioteket och passerade det av den nye stadsarkitekten Björn Siesjö, på rivningstomten vid Brunnsparken, uppförda Speaker’s Corner, i mitten av nedre bilden, fortsatte in i kiosken, till höger i samma bild, och köpte en GT.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

