Manuset påbörjat

augusti 25, 2012 kl. 8:37 e m | Publicerat i Skrivande | 3 kommentarer

Vissa framsteg görs.

Från och med idag kan jag gå utan att halta nämnvärt.

Jag tog en sväng genom stan.

Det betyder mycket för mig, det där att obehindrat kunna vandra omkring längs gatorna, på kajkanterna, utmed järnvägsspåren. Insupa atmosfären, meditera eller bara vara en del av folklivet.

Har börjat skriva på manuset nu också. Ett och ett halvt kapitel har det blivit. Känner mig trygg med att för första gången någonsin skriva helt och hållet efter en handling som jag redan har stakat ut. Här kommer inte att bli några psykedeliska sidospår som inte leder någon vart.

Vad gäller spåket, och särskilt då dialogen, känner jag mig inspirerad av stilen i The Hunter av Richard Stark (pseudonym för Donald E. Westlake), 1962 (som jag nyss har läst klart) och 52 Pickup av Elmore Leonard, 1974 (som jag läser just nu). Det jag skriver kommer naturligtvis att bli unikt, men jag gillar det där sättet hur karaktärerna ofta pratar förbi varandra istället för med varandra. Det kanske inte ens kan kallas dialog, utan dubbelmonolog, eller något liknande.

Planer för kommande vecka (den sista på semestern): Fortsätta läsa. Fortsätta skriva. Samt köpa en ny flaska rakvatten. Den gamla, en Old Spice, tog slut häromdan. Kanske skulle jag köpa en sådan där gin & tonic-färgad Armani som jag hade före min senaste. Eller en sådan där bronsfärgad, nästan brandgul Karl Lagerfeld som jag köpte på Stena-båten på 80-talet. Den var bra. Fast nu blir det ingen båtfärd. Jag kommer med största sannolikhet att släntra ned till Åhléns eller NK, men de har nog inte kvar några grejer från 80-talet på hyllorna. Jag får helt enkelt chansa på någon förpackning som ser intressant ut, och så får det bli bra med det.

Med min nya roman behöver jag dock inte chansa. Där vet jag vad jag vill ha.

Det känns skönt att ha hittat rätt.

3 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Aha, någon som har hittat in på rätt spår och stadigt kan tuffa framåt, nu blev jag inspirerad – och även mycket nyfiken på de nämnda titlarna. Så tack för dessa boktips och lycka till med skrivandet!

  2. Tackar.
    Böckerna är råa och sköna.

  3. In this awesome scheme of things you’ll secure a B- with regard to effort. Where you lost everybody was first on the particulars. You know, as the maxim goes, details make or break the argument.. And it couldn’t be more true in this article. Having said that, permit me reveal to you exactly what did deliver the results. The writing is certainly really persuasive which is probably the reason why I am making an effort to comment. I do not really make it a regular habit of doing that. 2nd, even though I can notice a jumps in logic you come up with, I am definitely not certain of exactly how you seem to unite your details that produce the actual conclusion. For the moment I shall subscribe to your issue however hope in the foreseeable future you actually connect the dots better.


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

