Den eviga staden

augusti 19, 2012 kl. 8:08 e m | Publicerat i Reflektioner | Lämna en kommentar

Redan när Nya Lödöse grundades 1473 fanns det gamla försvarsborgar utmed älven.

Göta Älvs mynning var porten västerut.

Staden brändes dock av dansken 1507.

Det byggdes ny stad här som gavs namnet Älvsborgs stad 1547.

Staden förstördes av dansken 1563.

På Hisingssidan byggde man stad på nytt under namnet Göteborg 1603.

Staden brändes av dansken 1611.

Men nu hade Gud en gång för alla bestämt att det vid älvmynningen skulle ligga en stad, så med Gustav II Adolfs hjälp skapade han på fastlandssidan det som idag breder ut sig på båda sidor om älven, upp mot kullarna och in i dalgångarna.

Och här råder fred med dansken, och med holländarna, och med tyskarna, och med britterna och alla andra som genom århundradena har bidragit till att förbättra och försköna denna världsmetropol.

Snart är det norrmännens tur att utöver redan befintliga byggnadsverk såsom norska sjömanskyrkan och posthotellet sätta sin tydliga prägel på staden. Då Sveriges riksdag inte är överdrivet engagerad i att få hjulen i Göteborg att rulla så smidigt det bara går (det finns många djupa fickor i Mälardalen som måste fyllas först) blir det istället norska stortinget som kommer att satsa pengar på den allra första etappen av det västskandinaviska höghastighetsjärnvägsnätet, det vill säga sträckan Oslo – Göteborg.

Detta gör man naturligtvis inte enbart i en anda av brödrafolkens väl, utan också för att bra kommunikationer med Nordens största hamn, som råkar ligga i just Göteborg, är av avgörande betydelse för den norska exportindustrin. Idag går det långsamma karavaner av långtradare genom Bohuslän. Med höghastighetståg kan containrar och annat fraktas billigare, snabbare och miljövänligare, och det blir självklart också ett lyft för båda storstadsregionerna att tillgången på arbetsplatser respektive arbetstagare i princip dubbleras när man kan pendla på bara drygt en timme i båda riktningarna. Ökade möjligheter till diversifiering medger ökade möjligheter för företag att blomstra och expandera, varvid fler människor kan få jobb.

Det är strålande tider som väntar vid Skagerrak och Kattegatt. Och fler mackor med färska räkor kommer att kunna serveras högst upp i Gothia Towers när de har byggt färdigt de tre tornen till sitt hotell som kommer att bli ett av Europas största. Färdigställande är beräknat till år 2014. Och den nya Göta Älvbron, som kommer att heta Hisingsbron kommer att stå klar 2020 och då kommer också Marieholmstunneln att vara klar, och det nya Scandinavium, lika stort som Madison Square Garden i New York, kommer att vara färdigbyggt 2021 och det kommer att gå en linbana från fastlandet till Ramberget med utsikt över världsutställningen i Frihamnen. Det är sånt här som var helt omöjligt att förutspå på 70-talet när Göteborg gick från att vara världsledande i varvsindustrin till att se varven ett efter ett läggas ned i den hårdnande konkurrensen, och Göteborgs invånarantal minskade och det kunde ha slutat illa för staden, men den reste sig och är tillbaka med besked.

Den här stan kommer alltid att leva vidare. En del hus kommer att bli till ruiner. Nya hus kommer att byggas på eller bredvid dem. Och nya poeter, författare, konstnärer, designers, fotografer, filmare, skådespelare, dansare, sångare och musiker kommer att vandra på gatorna och muttra och skratta och frysa och svettas och kyssas och betrakta månens färd bakom flortunna, trasiga gardiner och dammiga, halvstängda persienner, höra åskan gå, höra regnet smattra mot fönster och plåttak, se neonljus glittra i asfalten och känna doften av rakvatten och parfym, pilsner och champagne.

Det här är Göteborg. Den eviga staden.

Annonser

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: