Sveriges hårdaste

augusti 5, 2012 kl. 1:40 f m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Under lördagen började jag skriva på en ny diktsamling.

Femton dikter hann jag forma.

Några av dem kanske rentav av klass.

Jag vill förgöra den där samlingen.

Jag längtar efter det.

Men jag inser också varför jag så gärna förgör det jag skrivit.

Det är ett sätt att uppnå känsla av kontroll.

Inte en enda av dikterna skrev jag av skaparlust.

Ord lades till ord med hänsyn till att de skulle granskas och sågas av luttrade ögon.

Kanske älskar jag att plåga mig.

Jag är förmodligen den ende svenske författare och poet som har gått på glödande kol tre gånger i rad.

Jag är förmodligen den ende svenske författare och poet som har utstått både tårgas och beskjutning med lugnet i behåll.

Jag är förmodligen den ende svenske författare och poet som i samband med ett av sina tatuerarbesök inte ägnat den en timme långa processen en enda blick, utan bara stirrat rakt fram, vilket tatueraren sa var unikt bland alla kunder han någonsin haft. Detta var i och för sig på Södermalm där man nog inte är van vid hårda göteborgare.

Låt gå för att jag är Sveriges hårdaste författare och poet, men vad hjälper det? Det är det jag skriver som måste bli det hårdaste.

Det är natt nu. Öppnar min neddragna persienn för att låta månen se mig. Som om månen skulle kunna hjälpa mig. Den vill inte hjälpa mig mer än en roulettekula vill hjälpa mig.

Jag stänger persiennen, stänger ögonlocken och öppnar porten till en annan värld.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

