Här kan man andas

juli 29, 2012 kl. 2:01 f m | Publicerat i Okategoriserade | 2 kommentarer

Vilken kväll det blev!

Och vilket annorlunda perspektiv! Från min upphöjda position vid sidan av scenen kunde jag se merparten av de förmodat drygt sextiotusen fansen. Fast det såg ju himla packat ut, så kanske var det närmare sextiofemtusen. Det lär vi bli varse senare.

Och secken stämning. Det var en riktig rockkonsert, sådana som de gjorde förr. Extatiskt både på och nedanför scenen. Jag är glad att jag lever, glad att jag bor i staden, glad att jag kommit till insikt om att jag bör tacka nej till eventuella öutflykter. Det är inte tångruskor och brännmaneter jag behöver, det är stadens liv. Det är det jag måste dyka djupare i, börja frekventera de folkfyllda ställena, gallerierna, barerna, gränderna, utforska fler vindsvåningar, källarhållor och lyor. Jag vill ha mer stad. Det är på gatorna jag hör hemma. På gatorna och i byggnaderna. Göteborg. Här kan man andas.

Måste fortsätta bli mer utåtriktad, verkligen börja tränga in i smeten och bli en del av stadens kulturliv, bli en del av något större.

Precis som i kväll.

 

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. … men skulle inte en öutflykt just därav kunna vara precis rätt? För att få kontrast nog att uppleva staden ännu starkare, mer genomträngande och intensiv?

  2. Nja, de där kontrasterna kommer ju ändå då och då (fast då på fastlandet, i och för sig).
    I skärgården har jag inte varit sedan 90-talet. Styrsö, närmare bestämt. Jag och en polare funderade på att dra oss tillbaka till civilisationen på kvällen. ”Då får ni nog skynda er, för det går en om fem minuter och nästa färja går inte förrän om två timmar”, sa värdfolket. Harrejävlar, vad vi sprang. Nästan lika snabbt som flakmopeder.
    Förra året var jag på Älvsborgs fästning, men där kändes det tryggt. Man kan ju närsomhelst simma därifrån till Skandiahamnen med hjälp av simborgarmärket.
    Nu kommer jag förresten på att jag var på Hönö eller Öckerö nån gång runt millenieskiftet i min dåvarande yrkesroll som läkemedelskonsulent, men då kände jag inte av något, förmodligen för att jag var så inne i mitt jobb.

    Lista över öar jag gärna skulle bosätta mig på:
    1. Manhattan
    2. Long Island (Brooklyn)
    3. Storbritannien (London)


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

