Just nu: Skyfall över Göteborg

juli 28, 2012 kl. 6:16 e m | Publicerat i Skrivande | 4 kommentarer

Det kraftigaste blixtljus jag någonsin skådat i min lägenhet strömmade för ett par minuter sedan in genom mitt takfönster. Det hade börjat duggregna och så kom det. Jag satt precis under nämnda fönster och utbrast vid blixten i en för mig dessförinnan outtalad ordkombination: Jesus fucking Christ! Så kan alltså en agnostiker förvandlas till praktiserande religiös i en handvändning, om än med det insprängda, profana kraftuttrycket, men nu är allt normalt igen. Jag är vid sunda vätskor. Det spöregnar blott, och åskar inte längre. Fast nu hörde jag något som mullrade i öster. Ja, det lär bli en blöt och elektrisk kväll på Ullevi om några timmar.

Igår kväll trodde jag att jag idag kväll skulle gå på bio och se The Dark Knight Rises. Jag satt med två eleganta damer på uteserveringen till Svarta oliver, ett grekiskt ställe på Kristinelundsgatan, åt lamm och drack rosé, och diskuterade de kapitel jag redan raderat ur mitt pågående romanbygge, det vill säga alla kapitel. Sammanfattningsvis fick jag reda på att det var en god idé att ha strukit dem eftersom manuset helt igenom var trist och icke trovärdigt. Vidare avslöjade jag att jag funderar på att flytta från Kungshöjd till Masthugget för att hamna i en mer bohemisk miljö, som kanske kan gynna mitt skrivande. De föreslog att jag borde bosätta mig på Brännö, en ö som tydligen vimlar av bohemer. Jag beskrev då min öskräck som gäller för alla öar som är mer glesbefolkade än öar som Manhattan och Hisingen, eftersom jag behöver ett visst mått av civilisation på en ö för att inte känna mig totalt frihetsberövad. Denna öskräck har damerna dock lovat att bota mig från genom att ta med mig ut till Brännö för sol, bad och besök på värdshuset. I ett svagt ögonblick gav jag mitt samtycke till detta projekt.

I veckan läste jag klart Imperial Bedrooms av Bret Easton Ellis. Det är kanske så jag borde skriva. Många karaktärer och mycket mysterier samt detaljer ur mänsklighetens krassa leverne.

När jag vaknade i morse och noterade att jag hade somnat ifrån OS-invigningen eftersom jag inte kunde minnas annat än att jag bland annat såg representanter för Jamaica och Kazakstan tåga in på arenan, slog jag vid halv tiotiden på datorn för att kolla in höjdpunkterna, och läste även artiklar om fredagskvällens Springsteenkonsert på Ullevi. Det uppdagades att det skulle släppas nya biljetter till Bruce klockan tio. Jag surfade in på Ticnet, hamnade i kö, misströstade, lyckades emellertid reservera en biljett med begränsad sidosikt på sektion N10, varefter sajten strulade när det kom till betalningen. Icke desto mindre kunde jag till slut genomföra köpet och spatserade sålunda iväg till Gule Knut på Kungsportsplatsen för att hämta ut min biljett. De tillhandahöll dock inte någon sådan tjänst längre, men tipsade mig om att gå till Bengans inne på det Lagerhaus som tidigare var biografen Cosmorama. Där fick jag min biljett, så nu blir det till att damma av min svarta, gamla m/60 regnkappa från armén och snart bege av mig till Ullevi.

Annat att se fram emot: Writer’s Digest publicerar numera utvalda läsares maxsexhundraordsberättelser i sin tidning under rubriken 5-Minute-Memoir. Berättelsen skall handla om något från ens skrivarliv. Jag totade ihop en intressant skildring, mejlade iväg den och väntar nu på att september skall komma. Sedan får jag väl vänta på att oktober skall komma, och så vidare. Jag får helt enkelt sätta mitt hopp till att min knaggliga engelska kan få redaktörerna att misstänka att amerikanska läsare kommer att dra på smilbanden vid läsningen av min story. Eventuellt kan det ju också förhålla sig så att min storys innehåll är läsvärt i sig, men beträffande det kriteriet för publicering tävlar jag sannolikt med tusen och åter tusenden. I vart fall skulle det vara jäkligt skönt att få med en text i världens största branschtidning för författare. Mitt självförtroende skulle verkligen behöva en framgång av något slag.

 

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Skönt du inte var i Nordstan i alla fall!

  2. Har nu läst om det. Och läste också att vissa spårvagnsspår låg under meterdjupt vatten. Den här stan behöver fler amfibiefordon i kollektivtrafiken, alternativt högbana för vagnarna, som i Chicago.

  3. buy usa targeted twitter follower

    Just nu: Skyfall över Göteborg | Världsrymden väntar

  4. desktop wallpaper sizes

    Just nu: Skyfall över Göteborg | Världsrymden väntar


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

