Hemingway + Allen

juli 7, 2012 kl. 11:22 e m | Publicerat i Skrivande | 3 kommentarer

Ernest Hemingways genombrottsroman, The Sun Also Rises, överraskade mig med sin delvis fiktiva skildring av livet i Paris på tjugotalet. Jag trodde inte att man skulle kunna skriva så uppriktigt om utsvävande liv på den tiden, men faktum kvarstår att boken existerar alltsedan 1926.

Genast känner man att det här är bra skrivet: det här är en som vet vad den gör, och känslan håller i sig genom boken. Nivån höjs dock senare. Vi befinner oss i Pamplona. De två sista meningarna i kapitel fjorton lyder: You could not be upset about anything on a day like that. That was the last day before the fiesta.

När man läser det där hajar man till: någonting är på väg att hända, och i kapitel femton till sjutton är handlingen intensiv: det är män mot tjurar, män mot alkohol, män mot män och män mot sig själva. Och berättartekniken är av världsklass. Jag fick hjärtklappning. Det går inte att säga exakt från vilken scen. Jag bara noterade att jag nog hade haft hjärtklappning ett tag. Självklart är det så att hjärtklappningen inte hade kunnat uppstå enbart ur dessa kapitel. Man måste ha läst från kapitel ett. Det handlar om setup och payoff. Det är något jag måste bli bättre på i mitt skrivande: att tidigt plantera förutsättningar för händelser längre fram.

Vad har jag mer lärt mig om skrivande idag?

Jag gick på bio och såg en dokumentär om Woody Allen. Den var informativ, underhållande och inspirerande. Svårt att sätta fingret på exakt hur den inspirerade mig, men det handlar nog om det där att bara fortsätta köra på: inte vara så ängslig, utan bara skapa och skapa. Det går ändå aldrig att förutsäga omvärldens reaktion på det man gör. Woody Allen är mycket produktiv: gör en film om året, gör inte omtagningar av scener i det oändliga, utan nöjer sig med det som är hyfsat bra, så att han hinner hem i tid för att kolla på kvällens match på TV.

Woody Allen är ståuppkomikern som hamnade i filmvärlden, skrev komedier och sedan insåg att han ville skriva tragedier med resultatet att han utvecklade sin säregna tragikomiska stil, först förverkligad i Annie Hall 1977, och sedan fulländad i Manhattan 1979.

Insikten om ett lustigt sammanträffande slår mig såhär på kvällskvisten: Den senaste filmen av Woody Allen jag såg före kvällens film var Midnight in Paris, vars handling är starkt sammankopplad med Hemingways The Sun Also Rises.

3 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. สมุนไพร กำจัด ปลวก

    Hemingway + Allen | Världsrymden väntar

  2. igrow superstore

    Hemingway + Allen | Håkan Tendell. Författare.

  3. my explanation

    Hemingway + Allen | Håkan Tendell. Författare.


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

