Bildreportage: Stadsutvecklingspotential för Norra Masthugget

juni 19, 2012 kl. 8:16 e m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Här borde ödemark förvandlas till riktig stad: låta stadsdelen bli mer tredimensionell än tvådimensionell: låta många hus skjuta ordentligt i höjden: högt och lågt i en skön blandning: en fest för ögat. Göteborg är för närvarande inte lika mycket stad som andra städer. På sätt och vis tillhör vi glesbygden. Förtätning av city är av godo. Med komprimerad befolkningstäthet med hjälp av några lägenhetsskrapor och fler arbetsplatser med hjälp av några kontorsskrapor och kanske till och med med en hotellskrapa i denna framtida så turistinbjudande stadsdel med butiker och matställen med mera överallt i gatuplanet, ger vi vår stad större förutsättningar att växa till en världsmetropol, varvid vårt välstånd beträffande den globala konkurrensen vid etableringar av företag och filialer tryggas. Norra Masthugget har potential att bli en rejäl injektion av framåtskridande för hela Göteborgsregionen. I princip behöver man bara göra två saker: 1/ Förlägga alla parkeringsytor och Oscarsleden samt delar av Stena Lines lastbilsuppställningsområde under jord, och 2/ Bygga kvartersblandstad ovanpå. I stort sett inga gamla hus skall behöva rivas, det har rivits tillräckligt i den här stan, utan det handlar alltså om att fylla alla hål i stadsbilden med tegel och stål, glas och färg samt människor. Träd utmed gatorna är också helt ok, men några fler parker behöver vi inte anlägga eftersom Göteborg redan är världens grönaste stad, vilket vi inte har haft något för, för folk som vill se massor av träd reser inte till Götet för den sakens skull, utan de reser till Kongo, Amazonas och Tiveden. Det är alltså fler byggnader vi är i behov av, och de skall inte förläggas så långt bort från city som möjligt för då blir det ännu fler som känner sig manade att pendla med bil, och har inte staden redan enorma problem med igenkorkade motortrafikleder? Pendeltåg och personbilar är det självklara transportvalet för färd från Västra Götaland och Halland in till Göteborg. Så är det med det, men den planering som Göteborg själv kan styra inom stadsgränsen måste inriktas på att den huvudsakliga befolkningstillväxten och arbetsplatstillväxten skall ske i stadskärnan så att folk finner det smidigast att ta sig fram till fots, till cykel, till vespa alternativt med buss, spårvagn och i enstaka fall taxi. Dessutom bör det upprättas linbanetrafik på ett antal platser över älven. Ja, kanske inte bara mellan fastlandet och Hising Island, utan även mellan stadsdelar på respektive sida om vattnet. Det finns alla möjligheter till att göra vår stad mer sammanhållen, spännande och kanske rentav mer välståndsgrundande. Kanske kan den här stan gå från att vara oförmögen att råda bot på den utbredda sociala misären till att bli en trygg, välkomnande och framgångsrik famn.

 

Annonser

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: