Plats för skyskrapor i Göteborg

maj 9, 2012 kl. 10:00 e m | Publicerat i Reflektioner | Lämna en kommentar

För er som inte läste GP idag på det gamla, hederliga sättet, har jag hittat min kompakta artikel på nätet, vilken jag här serverar en länk till:

http://www.gp.se/nyheter/debatt/friaord/1.937340-ta-linbanan-till-hisingen

Den handlade i stora drag, förutom om linbanevagnar till Hising Island, också om dubbeldäckarbussar, tvåvåningsspårvagnar och skyskrapor i city.

Var är då alla dessa ödetomter som jag skriver om bör tas tillvara när Göteborg skall expandera mer på höjden än på bredden? Heden är ju till exempel en given kandidat och så har vi ju då Norra Masthugget (se bilden), Gullbergsvass och Frihamnen, men även en del av stadens många parker skulle kunna skänka lite utrymme, t.ex. Vasaparken utmed såväl Aschebergsgatan som Götabergsgatan, Slottsskogen vid Linnéplatsen, hela längan mellan Nya Allén och Parkgatan, södra sluttningen av kullen vid Skansen Kronan o.s.v. o.s.v. Ja, Göteborg skulle även efter att ha slängt upp snygga, stadslivsfrämjande skyskrapor på alla dessa platser vara en grön och luftig stad, för redan idag är vår stad sannolikt världsunik på det sättet att det i dess centrala delar uppskattningsvis finns fler obebyggda ytor än vad det finns bebyggda, och till obebyggda ytor räknar jag inte bara parker, utan bland annat även alla stora parkeringsytor eftersom det är ett slöseri med mark då bilar lika gärna kan parkeras i flervåningsunderjordiska garage med skyskrapor ovanpå.

Vad som är viktigt dock är att skyskraporna kommer allmänheten till del, inte bara i egenskap av sina huvudsakliga funktioner som lägenhetsskrapor, kontorsskrapor eller hotell, utan också genom att skyskraporna på gatunivå har klädbutiker, skivbutiker, frisersalonger, kiosker, skobutiker, cykelverkstäder, konditorier, elektronikbutiker, barer, boklådor, bowlinghallar, järnaffärer, restauranger, antikvariat, caféer et cetera. Hus med blott kala väggar runt omkring sig på gatunivå måste så långt det är möjligt undvikas vid alla nybyggen.

Hela det här halvsekellånga experimentet för övrigt med funktionsseparerade stadsdelar, uppdelat på sovstäder, köpcentran och finanskvarter måste få sitt slut. Med bättre kollektivtrafik, med högre andel av befolkningen boende i riktiga skyskrapor i stadskärnan istället för i låghus och höghus i förorterna, kan de stadslivshämmande motortrafiklederna pö om pö byggas om till stadsgator utmed blandstadskvarter, varefter svårt drabbade städer sakta men säkert kan förvandlas till hela och levande, människovänliga paradis för arbete, studier och nöjen.

 

Annonser

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: