Tanken lockar

maj 6, 2012 kl. 9:40 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Under de närmaste månaderna skulle det vara någorlunda möjligt att göra det.

Börja om från början.

I trädet.

Dagligen ge sig ner på marken efter jakt på vatten och föda och sedan upp igen.

Få perspektiv på saker och ting.

Konstatera vad som är viktigt, vad som är mindre viktigt och vad som är oviktigt.

Framför allt tror jag att jag skulle finna det oviktigt att leva uppe i trädet. Speciellt när frosten kom och löven föll. Det är människans strävan att hela tiden förbättra än det ena, än det andra, som har lett till nutidens städer, maskiner och mediciner. De senaste femtiotusen åren har det levt ungefär hundra miljarder människor på jorden. En har bidragit med en idé, någon annan har förverkligat den, och en tredje har utvecklat den. Och ibland har en och samma individ under sin levnad deltagit i alla tre stegen.

På min fritid är det min uppgift att skapa kultur. Och nu har jag äntligen börjat skriva på en ny roman som jag känner att jag kommer att hålla fast vid. De stora dragen står klara för mig. Verket kommer antingen att kunna förpackas som en trilogi eller som en enda tegelsten.

Upplägget: En synkroniserad statskupp har ägt rum i Sverige, Norge och Danmark. Det skandinaviska riket leds nu av en diktator. Någonstans i detta rike utspelar sig en kamp mellan en frispråkig, rättskaffens journalist och en Herr Kommendant, klädd i svart läderrock och skärmmössa med silverfärgad symbol. Jag hoppas att den skall bli klar någon gång nästa år.

Jag vill förresten passa på att tacka alla er som har köpt min senaste roman,

Själarna på 86:e

Thank you, thank you

 

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

