Fönster mot litteraturvetenskapen

april 13, 2012 kl. 11:39 e m | Publicerat i Skrivande | 5 kommentarer

Vad är det för roman jag har skrivit? Egentligen?

Säger den något mer allmänt än vad den gör specifikt?

Är den mer en frukt av vår tid än ett verk av en enstaka man?

Hur fri var jag i mitt skrivande? Varför valde jag att skapa vissa karaktärer, vissa scener, vissa dialoger?

Inspirerad av fröken Lundblads litteraturvetenskapliga essä, i vilken många för mig nya sätt att se på litteratur presenteras, skall jag försöka tänka i dessa termer, inte bara vad gäller det jag har skrivit, utan också det jag kommer att skriva. Kanske kan mitt skrivande uppnå nya dimensioner om jag inte bara funderar ut en intressant handling, utan också ser berättelsen i ett större sammanhang och formar verket utefter den medvetenheten. Lättare sagt än gjort. När det handlar om litteraturvetenskap är jag en novis. Det är bara att erkänna, och bara för att jag kan läsa en teori betyder det inte att jag omedelbart kan tillämpa den, men någonstans måste jag ju börja.

Nu jag tror inte att min roman har blivit mindre genialisk bara för att jag har blivit varse min stora okunskap på vetenskapens område. Sannolikt är jag en sådan där som omedvetet har skapat något riktigt stort, naturligtvis inte helt omedveten om vad olika scener och sammmanhang kan ha betytt, men kanske inte riktigt på vilket sätt de kan ha betytt något.

Först kan jag fråga mig: I rollen som författare, är jag en del av ett samtida kollektiv, ett dåtida kollektiv eller är jag före min tid? Eller är jag helt sonika en udda figur, utan litterär samhörighet med någon annan levande, död eller kommande författare eller ism? Och hur skall mitt skrivande i så fall betecknas? Tendellesque?

För det andra: Varför växlar min syn på mitt eget skrivande? Hur kan en och samma text ena dagen vara världsklass för att nästa dag vara värdelös? Beror det på min personliga dagsform, eller beror det på en ständigt pågående intellektuell verksamhet där fragment av texter bearbetas fram och tillbaka, och mätt med olika måttstockar ena dagen befinns i den ena änden och andra dagen i den andra, och för all del inte bara i svart och vitt, utan också i nyanser av grått och beige?

För det tredje: Har jag någon koll på vilka meningar eller stycken jag har skrivit för att jag verkligen ville ha med dem, och vilka jag har skrivit för att jag har trott mig veta att det är vad läsarna vill ha? Det är lätt med sådant jag har raderat, för det har ju skett under påverkan av förmodan av vad en läsare i allmänhet skulle anse uselt om texten, varför orden som sagt har utplånats, men de som blev kvar, vad var det för ord? Alla såklart mina, men i vilken grad mina, och i vilken grad fiktiva önskemål från fiktiva läsare?

Och för det fjärde: Det här rödtjutet jag dricker är riktigt gott. Faustino V heter det. Säkert något spanskt eller chilenskt eller italienskt. Varför bry sig om det finstilta på etiketten? Det viktiga var att få upp korken och hälla drycken i glaset. Nu undrar kanske vän av ordning om jag har blivit en sådan där jag aldrig skulle bli: en rödvinspoet. Det undrar jag också. Inte för att jag är där än, men tänk om detta är början. Ja. Nej. Början. Vad är början? Under mina glada dagar var jag en sådan där som kunde beställa tre gin & tonic alldeles innan happy hour tog slut. Så vad är detta? En flaska. Det är ju nonsens.

Punkt nr 5. Litteratur. Vad är litteratur? Nej. Tråkig fråga. Kom med något mer intressant. Något som kan roa Sverige. Det är väl därför du skriver? För att roa svenska folket? Är det inte det? Va? Roa dem bara. Ge dem en rolig halvtimma! Punkt nr 5. Var går gränsen mellan en långnovell och en kortroman? Är glaset halvfullt eller halvtomt? Var slutar stranden och var börjar havet? Det är svårt att säga. Gränsen är flytande!

Var går gränsen mellan geni och galenskap? Varför är det mestadels krigsherrar som får fredspriset? Varför inga krigsdamer?

Punkt nr 6. Litteratur m m. Vem uppfann litteraturen? Moses? Homeros? Kineserna? Kanske de. De var först med det mesta; sedlar, fyrverkerier, siden, porslin, sötsur sås et cetera. Indierna uppfann talet noll. Det var också en bedrift. Hur många gånger har man inte haft noll sedlar i plånboken? Vad skulle man ha sagt annars? Jag har mindre än en sedel i plånboken?

Sjunde punkten. Litteratur. På djupet. Zweihundert Meter! Du måste tillbringa ett år i en forskningsstation på kontinentalsockeln. Du får ta med dig max fem böcker. Vilka väljer du? Din brödranson ligger på 400 gram om dagen. Vilken brödsort väljer du?

Åtta. Acht. Nummer acht! Litteraturkunskap! Vem skrev Frankenstein? Var det a/ Schiller, b/ Shelley eller var det c/ Frankenstein?

Neun. Numero nio. Litteraturvetenskap! Varför skrevs Frankenstein? Var det a/ För att det i början av artonhundratalet fanns ett sug på marknaden efter böcker i gränslandet science ficition / skräck, b/ för att det utlystes en novelltävling i Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning eller var det c/ för att ett vulkanutbrott i Indonesien påverkade klimatet i Schweiz, varvid blixtar mellan alpmassiven lockade fyra människor i en sommarstuga, bland annat Lord Byron, att tävla om att skriva den bästa skräckhistorien?

För det tionde: Varför heter personerna i Själarna på 86:e som de heter? Varför vistas de på de platser de vistas? Varför gör de som de gör? Varför säger de som de säger? Är Melissa Melissa på grund av Melissa i Falcon Crest? Är Luciano Luciano på grund av Lucky Luciano? Varför strider två män om ratten i en Scania Vabis LS76:a på en motortrafikled i The Bronx? Vad har de lågt flygande Black Hawk-helikoptrarna med handlingen att göra? Varför spelas Talking Heads ”Psycho Killer” i bilradion? Uppenbart! Men varför ströks Marilyn Mansons låt ”The Last Day On Earth” från bergsprängaren utanför Madison Square Garden ur handlingen? För att det var för uppenbart! Varför bär Hedvig en citronfjärilsgul klänning? Varför inte? Varför har Dragan gröna ögon och ett ärr på kinden? Varför är Yvette bisexuell? Hur har Traci råd att så ofta bo på Hotel Chelsea? Varför flyttades en scen från Palace till Posthotellet? Varför funderar Dragan över de färska blommorna i handen på Karin Boyes staty? Vilken roll spelar den långa scenen inne på institutet ”Foot Massage & Psycho Analysis”? Vad gör tarotkorten i skyltfönstret? Vad var det med kvinnan från Duluth? Den unge prästen från Des Moines? Discjockeyn i Harlem, DJ Gorgar? Abigail i Atlantic City: var hon en kliché eller Djävulens lakej? Den gamle marinsoldaten från Koreakriget på bänken i Battery Park: var det Gud?

5 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Litteraturvetenskap är ett tveeggat instrument. På ett sätt, utan tvekan, den bästa utbildning jag gått och jag rekommenderar ämnet till alla jag möter. För att jag lärde mig mycket om mig själv, om konsten, om människan. Men samtidigt ett hinder att nå den spontana läsupplevelsen. När man efter ett tag tappar förmågan att bara dras med i berättelsen; att fängslas, att underhållas och att förkovras. När de stilistiska greppen, det litterära tillvägagångssättet, när hur texten är uppbyggd lyser starkare och överskuggar texten själv, dess innehåll, dess budskap. När verktygen och instrumenten för att dissikera en text ligger som en hinna över – omöjliga att frigöra sig ifrån – har man inte då också förlorat något?

  2. Jag känner igen känslan. Sedan några år tillbaka kan jag sällan ta del av böcker eller film utan att då och då konstatera något eller analysera något som har med manusskapande att göra. Ändå fortsätter jag att läsa böcker och se filmer. Konstens magi är stark. Men som förr kan det aldrig bli. Något är förlorat, men samtidigt också något annat vunnet.

  3. I wish more writers cared as much as you do about the content they share. You’ve really made some interesting points. Thank you so much.

  4. discount ugg cardy bootsAlso by going to one of the many online stores that now have these boots available at an…

  5. Impeccable identiquement d’habitude avec celui vendeur de gucci bags à recommander à 100% sans hésitation
    Dillards Dresses http://www.dillarddresses.com


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

