Solens krafter

april 7, 2012 kl. 1:48 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Hur futtig är inte min roman?

I förmiddags läste jag den, njöt av den, upplevde att den inte alls var värdelös, utan tvärtom lika god som någon annan där ute, eller till och med bättre, ja, den kunde rentav räknas som en av de större, och hade det inte varit för alla små fel, alla dessa överblivna och uteblivna ord, säkert över tio stycken, vilket i och för sig inte är mycket på tvåhundra sidor av rafflande text, men ändå, hade jag rankat den som det största Sverige skådat sedan …

Så sken solen starkt genom mitt fönster och jag tittade ut. Då insåg jag vad lite jag har skapat. En roman. Vad är väl den mot solen?

Solen, denna stjärna som håller sina planeter i ett fast grepp, som sprutar värme och såväl livgivande som dödsbringande strålning över dem, och som om några miljarder år kommer att svälla och sluka dem i ett gigantiskt hav av eld. Vad är väl min roman mot den? Inget kan mäta sig med dess krafter.

Min roman kommer att glömmas bort.

Inte ens i tusen år skall mitt verk stå sig.

Förmodligen inte ens i hundra.

Får man inte sin roman utgiven av ett traditionellt förlag, utan måste ge ut den själv för egna pengar, står man i enorm uppförsbacke redan från start. Varför skall tidningarna bry sig om mitt verk? Varför skall en eventuell sågning eller hyllning av mitt verk anses relevant för läsarna när det ständigt pumpas ut en uppsjö av romaner som sprids över landet den vanliga vägen? Inte ens alla dessa vanliga romaner kan ju förvänta sig någon större uppmärksamhet. Blott ett fåtal kommer upp till ytan och blir allmängods, och därav föremål för dissektion och diskussion.

Kanske står mitt enda hopp till Bibliotekstjänst. Det är den organisation som skriver utlåtanden över nyutgivna verk och på så sätt kan få bibliotek runt om i landet att fatta kloka beslut om vilka nya böcker som skall in på hyllorna. Inget förlag såg något kommersiellt värde i min roman, men möjligtvis skall Bibliotekstjänst se något kulturellt värde i den, och på så sätt kan berättelsen komma folket till del på ett helt annat sätt än vad jag själv kan åstadkomma med mina begränsade krafter.

Varför är det så viktigt för mig att min roman får en stor spridning här i riket? Ja, det är väl helt enkelt så att en författare vill bli läst. Och för varje ytterligare själ som närmar sig mitt verk känner jag stor tacksamhet.

 

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

