Mer än det här

april 6, 2012 kl. 7:16 e m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Utmed vattnet gick jag, och jag förstod att det fanns risk för att det alltid skulle vara såhär, intill slutet.

Sedan många år endast en observatör av livet istället för att känna det som att jag faktiskt lever det, kom jag fram till att jag kanske aldrig mer skulle kunna leva just detta liv. Mitt liv var på 80-talet och 90-talet. Allt dessförinnan: En prolog, allt därefter: En epilog.

Jag gick hem, lade en LP-skiva på grammofonen och lyssnade på Simon & Garfunkels April Come She Will.

Det där skivomslaget, ett soundtrack från filmen The Graduate, jag tittade på det. Ett utsträckt kvinnoben, klätt i nylon. En bild av värme. Utanför mitt fönster började det falla tunna snöflingor från skyn. De virvlade i vinden och smälte mot glaset. Himlen tycktes än mer grå än vad den varit tidigare under dagen.

Låten slutade. Jag stängde av grammofonen och tittade åter på skivomslaget.

Skall jag någonsin mer bli vittne till en kvinna som klär på sig inför en fest? Skall jag någonsin mer hjälpa till med att dra upp en klännings dragkedja bakom en kvinnas rygg? Skall jag någonsin mer stå bakom en kvinna och omfamna henne, kyssa hennes kind, hennes hals, få hennes hjärta att öka takten, få hennes andhämtning att bli tyngre, se hennes pupiller vidgas när hon vänder sig om?

En kvinnas skälvande läppar, skall jag någonsin smaka dem igen?

Mer än det här: Blir det något mer?

En fråga ställd som om allt var upp till ödet och inte till en själv.

Bara vid tanken vaknar ensamvargen inom mig till liv och ylar. Den vill inte att jag skall låta någon komma mig nära. Den vill att jag skall få vara i fred, intill slutet.

Den där vargen: jag vet inte när den kom till mig, när den tog över mig, och om den någonsin skall sluta bita sig fast.

 

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

