Missionären

mars 17, 2012 kl. 5:14 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Där satt jag alltså och fördrev tiden med att lyssna på en skön remix av Kraftwerks Trans-Europe Express inför kvällens stundande möte med en kvinna, med vilken jag skall gå på Biopalatset och se The Artist.

Ett bekant ljud, jag dock sällan hör, letade sig in i remixen. Var det Kraftwerk eller var det en dörrklocka? Jag bestämde mig för att se efter.

En propert klädd medelålders herre stod utanför dörren med några broschyrer i handen. Ett par trappsteg ner i svalen stod en kvinna, även hon medelålders och proper.

Förr i världen brukade jag alltid gå i klinch med deras utsända. Jag försökte tålmodigt med logiska argument ifrågasätta deras påståeenden, särskilt det där med de 144 000 utvalda.

Sådan är jag inte längre. Jag behandlade dem med värme och lät mig inledas i deras värld. Fast så mycket om hennes resonemang fick jag inte reda på. Kvinnan teg i denna församling, förutom när hon då och då kompletterade mannens påståenden med ett ja.

Han höll fram en av broschyrerna och frågade om jag kände till den där mannen.

Jag känner till honom, så jag behöver nog inga broschyrer, sa jag.

Vet du vad han gör idag?

(På denna fråga kunde jag inte med att svara helt uppriktigt, eftersom jag såg mig själv som den återuppståndne Messias, men ville ligga lågt med detta faktum, emedan jag inte ville ge dem chocken)

Han går nog omkring på gatorna, som en av oss, sa jag.

Nej, han är inte kvar här längre. Han har lämnat oss.

Jaså, han sysslar med annat nu, sa jag.

Även om han har lämnat oss, ser han allt som händer här, och han bryr sig om alla.

(På den punkten hade han rätt. Jag brydde mig även om honom och hans sällskapsdam, och tog emot broschyrerna, ty inget sårar människor så djupt som när man nekar att ta emot deras gåvor)

Jag skall läsa broschyrerna. Det är trots allt litteratur. En mängd fromma skrivarsjälar har slitit med alla texterna i de där broschyrerna och hoppats att någon skall läsa dem. Alla författare vill bli lästa. Även Kafka, som bad om att hans verk skulle brännas efter hans död, även han ville bli läst, och jag har läst Processen, hans mest berömda verk, men jag anser att de två bästa verk jag läst av honom är novellerna Domen och I straffkolonin.

Någon gång läste jag en litteraturkritik som innehöll meningen Det är text, men är det litteratur? Det är synd att se så på saken. All text är litteratur. Sedan har den olika värde för olika människor. En och samma text kan hos någon passera förbi som ett tåg passerar förbi några kossor i en hage på landsbygden medan hos någon annan texten kan beröra djupt, varvid den dramatiskt kan komma att påverka den människans fortsatta tankar, handlingar och liv.

 

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

