Staden vid älven

februari 25, 2012 kl. 8:56 e m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Göteborg idag: en stad, svårt belastad av tung kriminalitet och utbredd social misär.

Varje år växer staden med tusentals invånare. Folk söker sig hit i hopp om en bättre framtid.

Framtidstro är för övrigt inget som det råder brist på. Göteborg har som målsättning att bli världens bästa stad år 2021, lagom till 400-årsjubileet. Följ utvecklingen på Göteborg 2021.

Själv är jag inte oskyldig till att ha drivit på denna utveckling. Läs min debattartikel på GT:s ledarsida från 2009.

Det pågår nuförtiden en frispråkig och offentlig debatt på nätet om hur Göteborg bör utvecklas i fråga om stadsplanering och arkitektur. För att deltaga i diskussionen, gå in på Yimby Gbg.

För egen del anser jag att den framtida stadsutvecklingen bör präglas av blandstad, d v s att det huvudsakligen byggs levande kvarter med butiker och restauranger i bottenplan och sedan lägenheter eller kontor eller hotell ovanpå i stället för funktionsseparerade stadsdelar där folk bor i renodlade sovstäder och sedan tar bilen och handlar i stora köpcentra. Dessutom anser jag att det framtida stadsbyggandet måste bli mer tredimensionellt. Många människor vill bo i city, men får inte plats för att stadsbyggnadskontoret inte har utnyttjat det fria luftrummet. Göteborg är en stad med trevåningshus, sexvåningshus och niovåningshus. Enstaka landmärken höjer sig över femton våningar, men här finns överhuvudtaget inga trettiovåningshus, sextiovåningshus eller nittiovåningshus. Staden har enbart brett ut sig i sidled, och kollektivtrafiken har man inte satsat tillräckligt på, varför stora motortrafikleder har varit tvungna att skära genom staden, och på så sätt stycka upp staden i olika öar. För att ta sig mellan Gårda och Olskroken måste man passera E6. För att ta sig från Olskroken till Gamlestan måste man passera E20. Det saknas också lågbroar mellan fastlandet och Hisingen. London har dem. Paris har dem. Rom har dem. Göteborg saknar dem. Två upphöjda broar, Älvsborgsbron och Göta Älvbron, med flera kilometer mellan sig, är vad som erbjuds flanören. Det blir en stärkande promenad för den som har en ledig dag, men det befrämjar inte direkt folklivets spridning från city och ut i stadens alla riktningar. Enligt projektet COINCO North kommer Göteborg i framtiden att med hjälp av höghastighetståg bli kärnan i en skandinavisk mångmiljonstad som sträcker sig från Köpenhamn till Oslo. Då vill det till att man tillåter skyskrapor att blomma ut för att möta det ökade tryck som kommer av att många vill bo mitt i smeten. Mycket positivt är det i alla fall med visionen Viking Green City: ett förslag om att omvandla ödemarken i Frihamnen till en stadsdel med bland annat kanaler och skyskrapor.

Göteborg är för det mesta en härlig stad, en underbar plats på denna planet, en sliten, men skön pärla i solsystemet. Och bättre skall det bli.

Håkan Tendell tackar för sällskapet under promenaden genom staden.

 

 

Annonser

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: