Biosfären

februari 21, 2012 kl. 12:06 f m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Jag måste sluta upp med att betrakta Jorden som en paradisplanet.

När jag gick hem ikväll drev blåsten in det snöblandade regnet eller snarare den regnblandade snön djupt in i mitt ansikte, ända in i reptilhjärnan varvid jag åkallade mörkrets makter.

Jorden är Mars, och Göteborg är en Marsbas nära planetens polcirkel. Går man utan rymddräkt på stadens gator får man det tufft.

Nu är jag tillbaka på basen, biosfären, inne i min spatiösa hytt, inne i den kontrollerade värld där jag själv råder över värme och kyla, mörker och ljus. Här råder frid. Här är jag fri. Här svär jag inte, utan skriver poesi. Det är den biosfär jag föredrar att leva i.

 

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

