Det glada tjugotalet

december 26, 2011 kl. 11:16 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Oavsett vilka litterära framgångar eller fortsatta motgångar jag kommer att skörda under tiotalet, känns det som att tjugotalet kommer att bli det skönaste årtiondet. Mina bästa texter har jag framför mig.

De ännu oskrivna romanerna: Vad kommer de att innehålla? Jag vet knappt ens hur mitt nästa verk skall se ut. Jag har velat så mycket fram och tillbaka. Ena stunden utspelar sig berättelsen 1866, i nästa stund 1927, och i tredje stund i framtiden. Ena stunden består den av diskbänksrealism, i nästa stund av zombies, och i tredje stund av genmanipulerade rovdjur. För att inte tala om vampyrer, konstnärssjälar, robotar samt ståtliga uniformer och frasande sidenklänningar på bal.

Jag funderar på att se mig om i världen och fråga om någon kan tänka sig att bli min musa; någon som kan hjälpa mig att hitta de rätta stigarna i mina tankars djungel, eller åtminstone få mig att undvika att trampa rakt ut i kvicksanden. Helt enkelt någon som bryr sig. Kanske någon som jag i gengäld kan bry mig lika mycket om.

Men är det inte för mycket begärt av livet att allt skall bli som man tänkt sig?

Borde man inte vara lycklig över den lott ödet gav och inte sukta efter mer?

 

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

