Det svenska litteraturåret 2012

december 23, 2011 kl. 11:54 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

1970 lärde jag mig läsa. 1972 lärde jag mig skriva. Detta har inte varit tillräckligt. Därför skall jag 2012 lära mig lite grann om branschen. Kanske kan det vara ett sätt att komma närmare den efterlängtade publiceringen. Vad är hett och vad är njet? Typ, såna grejer. Vem är vad och vem gör vad med vem? Allt sånt.

Målet är att jag på bokmässan i höst skall kunna vara ett vandrande lexikon i dylika frågor. Man skall kunna väcka mig när jag ligger över en bardisk och fråga mig om allt, och jag skall då svara klart och redigt, högt och tydligt.

Till min hjälp har jag här gjort en slags portal, en ingång, en entré till parken där kunskapens träd dignar av saftiga frukter. Jag inser dock att detta inte räcker. Jag måste ha inside information. Jag måste träffa någon som vet vad som gäller, någon som kan säga att allt jag har skrivit är skräp och att jag istället skall låta mig inspireras av mina samtida, mer lyckosamma kollegor i författarskrået.

Jag gjorde för övrigt det i Nordstan idag: bläddrade i böcker som låg i travar. Inombords grät jag. Överallt såg jag flagranta brott mot de regler som mina handböcker har tutat i mig att man måste följa. Överallt dessa … Ja, jag vill inte ens presentera några citat av rädsla för att själv smittas av det dåliga språket, men det är väl som Cicero sa en gång i tiden: Adhuc neminem cognovi poetam qui sibi non optimus videretur (Ännu har jag inte känt en poet som inte ansett sig själv vara den bäste).

Icke desto mindre, måste jag alltså, som jag nämnt tidigare, söka upp och lyssna på någon som vet vad han eller hon talar om. Och som kan övertyga mig om det lagliga och gångbara i att skriva så som jag har lärt mig förakta. Fast frågan är om framgången är värd mitt självförakt? Skall man inte kunna vara stolt över sitt verk? Skall jag stå inför en församling bokälskare och läsa högt ur något som utger sig för att vara mitt språk, men som inte är det? Skall jag resa omkring som en kvacksalvare, en charlatan, en sol-och-vårare? Nej, jag förbjuder det! Jag har kanske inte talang nog att bli den mest bästsäljande svenske författaren i detta årtionde, men jag har min heder, och den har jag för avsikt att behålla! Jag får kämpa på, på mitt sätt, med mina metoder, med mitt språk, med de ord jag vill delge svenska folket.

Branschinformationen skall jag blott kika i som läsning för stunden, som tidsfördriv, som kvällslektyr när andan faller på.

* * * * * * * * * * * *

Kulturdepartementet

Kungliga Biblioteket

Strindberg 2012

August Strindbergs blogg

Bokmässan

Augustpriset

De Aderton

Svensk Bokhandel

 

 

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

