Spårvagnsblå

november 28, 2010 kl. 10:30 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Spårvagn blå

du skramlar dig fram

från sekelskiftsromantik

ut till miljonprogram

Du stänger dina dörrar

och startar med ett pling

Folk med blicken i fjärran

dem ger du ett ring

Du gnisslar i kurvor

i tunnlar du far

Du är motorn i staden

du ger allt du har

Jag kan inte minnas

all den hjälp du har gett

när du forslat min kropp

till skolsal till bankett

till Ullevi Scandinavium

Liseberg Avenyn

till en förfest i en tvåa

någonstans under skyn

Men jag minns när jag var barn

och fick stämpla min kupong

i den gråa maskinen

och det sade ka-tjong

När jag bjöd min första kärlek

på flott restaurang

stod jag för spårvagnskuponger

som en äkta gentleman

Från Hammarkullen till Vasastan

kärleksfärden den gick

Gorgonzolaspäckad oxfilé

vin och sorbet vi fick

Jag har farit med spårvagn

i alla slags skick

i militäruniform

i jeans och skinnpaj och drick

Ju mer jag tänker på det hela

så blir det väl så

nostalgi glädjetårar

jag är spårvagnsblå

en sång av Håkan Tendell

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

