Vem kan axla titanens mantel?

november 26, 2010 kl. 12:25 f m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Tidigare i år totade jag ihop följande rader:

Jag kom från det förgångna, en härlig, svunnen tid,

och greppar åter svärdet: jag längtar efter strid.

Förvandlingen är färdig, min kropp och själ är ett.

Nu kan jag tacksamt skriva om allt som jag har sett

i världen och i syner, se! Darrar min manschett?

Nej, den är trygg och stadig som vore den av stål.

Titanen är tillbaka. Hör folkets jubelvrål.

Jubelvrålet nådde emellertid aldrig orkanstyrka.

Skrivaråret 2010 blev ungefär som 2009 och som året före det.

Hur skall jag någonsin kunna bli den störste sedan Strindberg?

Min samhällskritik sätter inte nationen i gungning.

Mitt författarskap debatteras inte på kultursidorna.

Tavlor målar jag inga, pjäser skriver jag inga, fruar har jag inga, och mina dikter kan ingen recitera.

Ej heller är jag något språkgeni: Mein Deutsch ist schwach, my English is Svenglish, moi francais non parlez un catastrophe.

Och på vilket sätt behärskar jag egentligen ärans och hjältarnas språk? Med finess och ackuratess?

Nej, jag låter bara min rotvälska svämma ut över allt som är rent och fint. Mina alster är som flugor i soppan för litteraturens finsmakare, mina filosofiska grubblerier som kloroform för människor som vill vakna och se världen med öppna ögon. Varken av tidningar eller institutioner har jag blivit hyllad för mitt skrivande. Inte sågad heller. Jag existerar helt enkelt inte i kulturvärlden. Förr eller senare inte heller i den sanna världen. Och vid pärleporten skall jag nekas inträde med motiveringen ”Du får inte komma in i paradiset förrän du har skrivit något riktigt bra.” Och där skall jag sitta i trasiga kläder lutad mot paradismuren i tusentals år och fila på ett manus som skall slå världen med häpnad alltmedan generationer av framtida, prisbelönta kulturpersonligheter kommer att passera revy vid sidan av mig och vandra rakt in i härligheten.

Håkan Tendell

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

