Sommarens sista dag

oktober 21, 2010 kl. 11:13 e m | Publicerat i Reflektioner | Lämna en kommentar

Nu sjunger stormen i himlavalvet och blåser gatorna torra från det regn som under kvällen föll.

Annat var det tidigare idag när man såg hagel, så sakta sjunkande att det till en början tycktes vara snö, fallande utanför kontorsfönstret.

Nu kan man inte längre gå med kortärmad skjorta utomhus.

Ack, hur jag klandrade värmen när jag genomsvettig släpade på mina väskor längs Roms gator för inte så många veckor sedan, hur jag på det heta tåget ut till flygplatsen längtade efter svalka.

En tysktalande flygvärdinna gav mig juice före Frankfurt.

En tysktalande flygvärdinna gav mig juice efter Frankfurt.

En flygbuss tog mitt solbrända ansikte hem till Götet.

Mina väskor släpade jag i natten från Kungsportsplatsen längs Södra Larmgatan, längs Hvitfeldtsgatan, och in i en hiss.

Här sitter jag nu och vet att stormen skall bedarra.

Det kommer nya påskeldar, valborgsmässoaftnar och midsommarhelger.

Nu haglar det igen. Eller så regnar det. Ljudet är svårbestämt. Jag har persiennerna nere.

I århundraden framöver kommer det att dukas till fest i detta rike.

Skivade hårdkokta ägg med lite kaviar på. Bröd och smör och ost. Sill och snaps och potäter. Till jul, till påsk, till midsommarstång. Ett häfte fyllt med all den sång som dessa kräftor kräver.

Hör jag redan stormen bedarra?

Nej, den vilade blott ett tag.

Jag begär inget mer. Tomheten berör mig inte. Meningslösheten är meningsfylld om man ger den mening. Om solen är grön, är den grön. Om jag är jungfru, existerar astrologi. Det finns ett ordspråk för varje tes, en tröst för varje själ, en samling bläck där den som skrev gick fram.

Den vars kall var att skriva, skrev.

Se hur allting blev.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

