I keep dancing on my own

september 25, 2010 kl. 5:01 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Vandrade genom staden för att besöka bokmässan.

Stannade upp.

Klarade inte av att gå in där igen.

Inte en gång till.

Inte som förlorare.

Tog mig istället till stadsbiblioteket, slog mig ned i en fåtölj och tittade ut mot Lorensbergsparken.

Jag har kämpat så länge, men inte tillräckligt hårt eller inte tillräckligt bra. Eller så är det helt enkelt ödesbestämt att jag aldrig skall nå fram. Den plats jag drömde om kommer att tas av någon annan: kanske rentav av någon som förtjänar den bättre.

Ske din vilja, såsom i himmelen, så ock på jorden.

Mig skall intet fattas: varken motgång eller svårmod.

Dock hade jag en kort stund av genuin livsglädje för några veckor sedan. Det var i Rom, i kvarlämningarna av Circus Maximus, hästkapplöpningsarenan som jag blev bekant med när jag i min barndom såg filmen ”Ben Hur”.

Jag strosade omkring där. Det var mitt på dagen och folktomt. För säkerhets skull såg jag mig ändå omkring. Så tog jag sats mot den västra kurvan och avslutade rusningen med en tvärsladd så att gruset sprutade och ett tunt lager damm lade sig tillrätta ovanpå mina skor. Det sprakade i mig av livslust. Sedan lämnade jag arenan, och livet återgick till det normala.

Ett annat speciellt minne av Rom är Pantheon. När jag hade stått där och blickat uppåt ett tag, tänkte jag: ”Jaha, här står jag och stirrar upp i världens mest berömda hål.” Sedan lutade jag mig mot en pelare och skrev en liten dikt, vilken jag tillsammans med alla andra små dikter jag skrev på allehanda ställen i staden, slängde i papperskorgen i badrummet på mitt hotellrum. Vid min avresa fick städerskan således ett antal mynt, som jag hade lagt på skrivbordet, och en mängd dikter av en av Sveriges mest misslyckade poeter. ”Det här är skräp”, tänkte hon nog när hon såg papperslapparna. Ack, hur rätt hade hon inte? Som väl är har jag förträngt innehållet i dikterna, så att jag inte kan återge dem här. De tillhör en försvunnen del av den romerska historien.

Den enda dikten jag var någorlunda nöjd med, var en jag skrev uppe på Palatinen. Jag satt på en bänk i trädens skugga, med utsikt mot sydväst. Duvor gick omkring i sakta mak vid mina fötter. Dikten var på rim. De två första raderna minns jag nu.

Vilade bland fredens duvor på Palatinen

Det var en solig dag, en fin en

Det var bara några veckor sedan, men känns redan så fjärran.

När jag idag satt på stadsbiblioteket med nattklubben Park Lane snett nedanför mig drog jag mig till minnes de kvinnor jag kysst där. Däremot kunde jag inte längre komma ihåg hur det känns att kyssas.

Tungkyssar är värme, passion och magi. Det vet jag, men jag kan inte längre återskapa känslan av dem. Värme, passion och magi är för mig nuförtiden bara gamla fakta, precis som jag vet att Magna Charta skrevs år 1215 eller att Monacos huvudstad heter Monte Carlo.

I tidningen läste jag idag att bokmässan innebär att en massa förlagsfolk och bibliotekarier kommer att dricka vin och ligga med poeter. Ja, det är ingenting jag känner till. Jag har aldrig haft sex vare sig på, i, under eller i anslutning till bokmässan.

Det här året, när jag inte ens dyker upp, kommer damerna säkert att dricka extra mycket vin. Jag kommer inte att stå i hörnet och se när de kysser andra eller varandra.

Fast för mig handlar bokmässan huvudsakligen om böcker, och i år särskilt om hur mitt författarskap har förstärkts i sitt utanförskap, hur längre ifrån drömmen jag kommer.

Jag är inte besviken på någon annan än mig själv. Var och en är sin egen lyckas smed. Möjligen slutar drömmen därmed.

Håkan Tendell

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

