Lördag i litteraturen

september 18, 2010 kl. 9:21 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Ur bokhyllan tog jag fram en favorit i repris, ”Röda rummet”, och läste det första kapitlet, i vilket Strindberg sade åt mig att det är dags att leverera.

Emellertid behövde jag också inspiration från staden, varför jag drog mig ned mot Vallgraven, släntrade utmed den, sedan utmed Hamnkanalen och slutligen utmed en bit av älven.

Vad jag kom fram till var att min roman, som inte är färdig på långt när, behöver ett nytt slut jämfört med det lyckliga Hollywoodslut den just nu kröns med. Den där lyckliga scenen skall jag behålla, men jag skall lägga på en ytterligare scen, så att jag på sant europeiskt manér kan avsluta det hela i tragik, tomhet och ovisshet: precis som i fallet med min novell, vilken blev den jag valde att arbeta med när jag kom hem till min ensliga vindskammare. Romanen hade jag åtminstone arbetat med i huvudet.

Jag slog mig ned på stolen, sträckte ut mina armar och skakade loss fingrarna som en pianist inför en konsert, och så renskrev jag min novell.

Resultatet blev enastående och jag kunde knappt fatta att jag äntligen hade skrivit ett mästerverk: ett riktigt mästerverk: ett sådant som även andra skulle tycka om att läsa.

Med detta fann jag min dag fullbordad.

Världen tycktes mig angenäm.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

