Ingen vet hur det är

augusti 18, 2010 kl. 3:51 e m | Publicerat i Reflektioner | Lämna en kommentar

Ingen vet hur det är att vara någon annan.

Man kan aldrig förstå hur det känns att vara just den.

Lika lite som du aldrig kan inse vad det innebär att vara den, kan den aldrig inse vad det innebär att vara du.

Det sägs att kvinnor är från Venus och män är från Mars, men det tycks mig som om verkligheten är mer komplicerad än så: varje människa är en unik och ständigt expanderande galax där det för varje dag läggs till nya himlakroppar av upplevelser, erfarenheter, tankar och känslor.

Jag ville förstå människorna, och jag ville bli förstådd. Det var dömt att misslyckas.

Ibland föraktade jag mig själv mer än vad världen kanske föraktade mig.

Häromdagen slutade jag att läsa ”Krig och fred”. Det var för många personer att hålla reda på. Allt blev ett virrvarr. Jag beundrar människor som kan läsa den mer än människor som kan skriva den. Berätta osammanhängande kan vem som helst göra. Eller också är verket genialiskt, men på för hög nivå för mig. Det spelar ingen roll. Överklassens intriger roar mig inte. Eller också hävdar jag det bara som en undanflykt, avsedd att försöka förtränga det faktum att jag helt enkelt inte är den skarpaste kniven i lådan.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

