GOTHENBURG CITY WORLD EXPO 2021

juni 26, 2010 kl. 4:21 e m | Publicerat i Skrivande | 3 kommentarer

Världsutställningen i Göteborg 1923 skulle egentligen ha ägt rum 1921, till 300-årsminnet av stadens grundande, men blev alltså något försenad, och frågan är nu om världsutställningen i Göteborg 2021 också den kommer att bli försenad eller om den överhuvudtaget någonsin kommer att äga rum.

Ibland får jag för mig att Göteborg vare sig är jordens medelpunkt eller ens en världsmetropol. Jag går längs stadens gator och vattendrag och tycker mig se en charmigt sliten europeisk stad i förskingringen.

Vid en överslagsräkning kommer jag fram till att Leipzig har 510.000 invånare, Dresden 507.000, Göteborg 507.000 och Nürnberg 501.000. Där har vi alltså världsmetropolen Göteborg: en stad i den stora massan av städer, och jag undrar hur de amerikaner som tror att Sverige är huvudstaden i Schweiz någonsin skall förstå vad Göteborg är, om nu en stads viktiga mål delvis är att ge sig till känna i världen, på det att den och dess invånare må leva väl av export och av turism.

Jag var på världsutställningen i Sevilla 1992 och jag var på världsutställningen i Hannover 2000. Utan dessa utställningar torde jag aldrig ha funnit mig hinna med att sätta min fot i dessa städer.

Sevilla har 704.000 invånare, Hannover 517.000. Då är frågan varför inte Göteborg skulle ha kapacitet att anordna en egen utställning.

Heden skulle kunna bli entrén, bebyggd med sex arkitektoniskt unika skyskrapor för utställarländer från respektive världsdelar: Nordamerika, Sydamerika, Europa, Afrika, Asien och Oceanien. Från Heden skulle också linbanor gå till diverse tematiska utställningsområden i Gamlestan (robotik), Skatås (genmodifiering & kloning), området söder om Liseberg (cybernetik), Mossen (astronomi), Frihamnen (oceanologi) och Masthugget (teologi, filosofi & psykologi).

I världsutställningens entrékort skulle ingå sedvanliga förmåner såsom gratis resa med Paddan, gratis resa till Älvsborgs fästning, gratis resa till Vinga fyr, gratis resa till Marstrand, gratis resa till Fredrikshavn, gratis resa till Hawaii, fri entré till Världskulturmuseets utställning ”De av museet hittills självcensurerade verken” samt ett Västtrafikkort fyllt med 400 kr och en personlig guide som medföljer på alla resor och ser till att kortet stämplas på rätt sätt vid på- och avstigning.

Nej, jag vet inte. Ju mer jag funderar på att arrangera denna världsutställning, desto mer övermäktig tycks mig uppgiften vara. Bättre då att bliva vid sin läst och endast dikter skriva, istället för att planer rita, sedan riva.

 

en dikt av Håkan Tendell

3 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Tror att det hade kunnat bli en storartad världsutställning. Särskilt bra lät det med en Mossen paxad för astronomi. Kändes så rätt (säger jag som den genomskinliga lokalpatriot jag är): Ut med svans- och öronlösa grodor som hakat upp sig runt missommarstången och in med tjuvkikare på gubben i månen och raketuppskjutningar till okända destinationer.

  2. Ja, det vore något. Det hade jag inte ens planerat: att skjuta upp rymdraketer från någon av grusplanerna. Då hade man väl fått sätta upp lappar i svalen i husen runt omkring: ”Den 4 juni 2021, före kl. 20.00, uppmanar vi alla boende att stänga de fönster som vetter mot Mossen. Det kommer nämligen att damma rejält eftersom astronauter plus de två som vann GT:s tävling med att döpa rymdraketen (Tripptorn) skall skjutas upp till Neptunus måne Triton. Vi ber även om överseende med det höga ljudet vid starten. OBS! Matchen Qviding – Fässberg är flyttad från kl. 19.00 till 20.30.”

  3. If you want a free backlinks, go to usbhubreview.netsites-we-like-2″ http:usbhubreview.netsites-we-like-2. Just fill in the offer and your backlink is permanent….


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

