Kafkanoveller

maj 4, 2010 kl. 10:10 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Kafka var verkligen skicklig. Av denna samling fyra noveller som jag i kväll har läst, gillade jag, i rangordning 1/ ”I straffkolonin”, 2/ ”En svältkonstnär” och 3/ ”Domen”.

Att skriva noveller: är det kanske det som är mitt gebit, den nisch jag borde koncentrera mig på att utveckla mig inom?

Att utan att vara ett namn få ge ut en tunn novellsamling, det är dock hart när omöjligt.

Är det inte?

Låt oss anta att det inte är det. Då borde jag satsa på att ta vara på manusidéer som poppar upp, men som inte räcker till hela romaner. Kanske är det så att jag inte är gjord för att författa romaner. Noveller är kanske min rätta genre. Där kommer jag kanske bäst till min rätt, precis som vissa löpare passar bäst för antingen sprint (dikter), medeldistans (noveller) eller långdistans (romaner).

Just det här att kunna skriva en full berättelse i ett enda svep (om än med vissa korrigeringar i efterhand) tilltalar mig. Att skriva en berättelse på en kväll som kan läsas på max en kvart, det skall kanske bli min melodi. Och så får då novell fogas till novell, tills jag har kommit upp i en pappersbunt av inte helt obetydligt omfång.

Det där romankravet på minst 80 000  – 100 000 ord har spökat för mig, det har tyngt mig. Jag är de tunna texternas man, såväl i läsning som i skrivning. Finns det månne en plats för mina alster i framtidens utgivning? Frågan är ointressant så länge som jag inte har skapat en ypperlig samling noveller, och om jag lyckas med det konststycket, är det kanske inte längre någon fråga. Det måste ju fungera så att om något är tillräckligt bra skrivet, kommer det också till slut att bli utgivet. Världen är väl inte mer gåtfull än så? Bra manus leder till publicering. Antal ord är mindre intressant. Marknaden suktar efter både det normala och det udda så länge det finns människor som säger: ”Det här är bra grejer.”

Håkan Tendell

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

