Tävlingen är över! (för egen del)

mars 25, 2010 kl. 11:29 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Statlig TV fastslog i kväll att en kärleksdikt inte fungerar om den är längre än sju, åtta rader.

Min var på tjugosex.

Jag vet inte hur pass prestigelös den anonyma juryn är, men det skulle ju se väldigt konstigt ut om min dikt vann när TV nu i princip har uppmanat folk (som ännu inte har förstört sina chanser) att inte skapa något med fler än åtta rader.

Skulle inte en åttaradersdiktare gå bärsärk om denne såge mitt verk vinna?

Jo, det skulle hon eller han.

Jag är diskad från tävlingen på grund av att regelverket presenterades långt efter att startskottet gick.

Nu skall jag skriva en godkänd kärleksdikt, men jag tänker inte skicka den någonstans. Det är mitt öde att mina alster skall bli parenteser i historien, precis som blåmaneter som spolats upp på en sandstrand. De skall förgås, de skall förångas, de skall upphöra att finnas till. De steg upp ur havet, mötte solen och fann den sträng.

EN SJU ÅTTA RADER OM KÄRLEK

Du häller upp vitt vin i två kristallglas, tempererat från kylen.

Du har skalade räkor i en kristallskål, tinade från frysen.

Din make säger han blir sen: han skall ligga med sin nya älskarinna,

och han misslyckas med att lägga på luren till sin nya telefon,

så du lyssnar på deras kärleksljud och häller vin i din urringning

så att du blir alldeles blöt av åtrå från topp till tå.

Dina bröstvårtor styvnar under den klänning du köpte i går.

Du har fredagsmys i soffan med poeten.

Håkan Tendell

 

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

