Liv och diktning

mars 21, 2010 kl. 11:54 f m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Dikten utan namn, utan titel, som jag i rojalistisk yra diktade för att kanske bli en hela folkets angelägenhet eller åtminstone tusen förälskades favorit vill jag presentera här.

Det var meningen att den skulle bli den bästa dikt jag någonsin skrivit, men när jag läser den idag är jag osäker på om så är fallet. Kanske rev den under gårdagen upp sådana känslor att jag idag bara kan känna tomhet. Kanske kommer jag att börja tycka om den så smått igen vad det lider.

Men som alltid blir man glad om åtminstone någon annan på denna jord blir berörd av det hjärta man har slitit ur sitt eget bröst och spikat upp på torget till allmän beskådan.

Se, där blöder och bultar hans hjärta, han som inte förmådde att leva som munk!

Varje människa kämpar

och skakar och darrar ibland.

Man är osäker på hur det skall gå.

Du ser mig, du vet vem jag är

och du förstår mig

innan jag ens har öppnat mig

och delat allt med dig.

Du håller om mig, du finns bredvid mig,

och du visar mig vägen.

Dina ord, dina smekningar

lugnar mig

och skänker mig stillhet.

Återstoden av den kontroll jag har

låter jag fara,

och jag låter dig styra.

Mina andetag och dina andetag är ett.

Du helar mig, du välsignar mig,

du får mig att glömma världen runt omkring.

I varje ensam stund

är jag tacksam

för att du finns.

Du är värmen, du är glädjen,

och i dig finner jag ett hem.

För dig vill jag göra allt.

Låt aldrig mitt hjärta bli kallt.

Min älskling, jag älskar dig tusenfalt.

Håkan Tendell

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

