Extramaterial

februari 27, 2010 kl. 4:14 e m | Publicerat i Skrivande | 2 kommentarer

Ja, ni som läste Aftonbladet igår lade kanske märke till att denna min nuna solkade ner tidningen tillsammans med följande bildtext: Håkan Tendell, 43, Göteborg, listar de bästa konserterna.

Därefter följde fem av mina konsertminnen. Utrymmet var högst begränsat, varför det är på sin plats att jag här ger lite förklaringar till varje text, så att inte historien för alltid skall ha missförstått mig.

Men vi börjar med texterna så som jag skrev dem i sin publicerade form:

1. THE SWEET

Scandinavium, Göteborg, 1974

Tjejer gallskrek. Grabbar slog sönder stolar. Jag fattade inte ett smack.

2. ANC-GALAN

Scandinavium, Göteborg, 1985

Grymmaste versionen av Imperiets ”Fred”. Jag spydde efteråt. Oklart varför.

3. SANTANA

Nya Ullevi, Göteborg, 1984

Santana pausade i ett gitarrsolo för att vinka tillbaka till mig, den vinkande dåren.

4. DEPECHE MODE

Globen, Stockholm, 2001

Svartabörsbiljetter till VIP-sektionen. Dansade loss bland stela stockholmare.

5. JOHNNY THUNDERS

Banana Boat, Göteborg, 1984

Han pallade en låt och stapplade sedan av scenen. Också en spelning.

—————————————————————————–

Ok, då tar vi och utvecklar texterna en efter en:

1. Att jag inte fattade ett smack beskriver min dåtida undran inför att folk blev som galna. Det var på hösten -74 och jag var åtta år. Musiken älskade jag, men det var min första rockkonsert och jag hade aldrig sett något liknande.

Våren -75 var Sweet på besök i Scandinavium igen. Då jag var redo och kunde njuta än mer.

2. ANC-galan – Svensk rock mot Apartheid (ANC = African National Congress) utgjordes av två i det närmaste likadana konserter den 29 och 30 november 1985. Den första kvällen sändes på SVT (fast det hette inte så, utan bara TV1 och TV2. Sverige var en diktatur och det var förbjudet för andra än staten att sända TV eller radio) och den andra kvällen var jag där (om jag såg konserten först på TV minns jag inte).

Den som läser att jag spydde efteråt kan förledas att tro att jag gjorde det under publikens jubel. Så var det inte. Jag spydde efter konserten, utanför Scandinavium, i ett asfaltshörn.

Om du vill få en överblick över Imperiet kan jag rekommendera att du köper livealbumet ”2:a augusti 1985”. Det heter så. En magisk konsert. Jag var inte på just den, men samma sommar såg jag Imperiet på Himlabacken, en liten park bredvid Landsarkivet i Göteborg.

Här är förresten ett klipp från ANC-galan:

Jag köpte ANC-galans dubbel-LP efteråt. Mitt exemplar hade sidan 1, sidan 2, sidan 3, men ingen sidan 4 (där ”Fred” var). En av plattorna hade alltså sidan 3 tryckt på båda sidorna. Först blev jag besviken. Sedan insåg jag att jag hade kommit över en raritet. Kanske skulle skivan en dag bli lika mycket värd som en feltryckt tre skilling banco. Jag har aldrig försökt att sälja den. Tvärtom lyssnar jag på den just nu, (Py Bäckman. ”Concordelia”).

3. Kvällen före hade jag varit på Liseberg och efter det besöket köpte jag ett grönt, självlysande plastband av en gatuförsäljare. Dagen efter knöt jag detta runt min handled, och när Santana, som var förband till Bob Dylan, spelade ett av sina grymma solon blev jag så exalterad att jag vinkade som en dåre med min självlysande arm. Antingen är det svårt att koncentrera sig på ett gitarrsolo när man ser det här gröna viftandet i ögonvrån eller också var han bara en människovän som återgäldade en vinkning. Han stannade upp, tittade upp, vinkade till mig, fortsatte spela, och jag tog ner handen.

4. Depeche gjorde inget stopp i Göteborg på den turnén, så jag och en polare tog oss upp till Stockholm på vinst och förlust. Vi hade inga biljetter, men träffade på en gubbe utanför Globen som hade två biljetter till salu. För att bevisa för oss att de inte var falska eldade han lite på den ena biljetten, och att den bara blev lite brunsvart var beviset. Vi kom in i det stora ägget och fann att våra platser var på VIP-sektionen eller hedersläktaren eller vad det nu kan kallas. Alla (förmodade) stockholmare var dock inte stela. En kvinna med långt, blont hår bredvid oss, gick också loss totalt. Vi skymde i alla fall inte sikten för några pretentiösa stillasittare eftersom vi hade platserna längst in på sektionen, mot en röd vägg. Jag vill minnas att väggen var målad röd, jag vill minnas att kvinnan var klädd i svart.

5. När jag skickade in mina minnen till Bladet skrev jag Banana Boat, Göteborg, 198X eftersom jag var osäker på årtalet. Detta föranledde en korrespondens mellan redaktionen och mig, varav mina svar var dessa:

# Banana Boat låg förvisso i den lilla stadsdelen Pustervik, men inte i den
lokal på andra sidan kvarteret som idag kallas Pustervik. Den lokalen
innehades av biografen Prisma på 80-talet, så om det står Pustervik 1985 är
det med stor sannolikhet Banana Boat som avses även om klubben bytte namn till Nirvana (före Nirvana) ett tag har jag för mig. Det var en sjaskig
vindsvåningsklubb ovanpå strippklubben Baby Doll.

1985 kan stämma. Jag hade bara för mig att det var några år senare. Det är
ju inte omöjligt att han var på klubben i Pustervik kvällen före eller efter
eller samma kväll som 1988-spelningen på Kåren. Jag minns nämligen inte om det var förannonserat att han skulle komma. Något som talar för 1988 var att jag var där och såg Sator när de slog igenom våren 1988 och även
Stonefunkers vid samma tidsperiod vilka jag i och för sig kände till sedan
tidigare, men det är ju inte omöjligt att jag besökte det där stället såpass
tidigt som 1985. 1984/85 började jag gå ut på klubbar.

För säkerhets skull är det kanske bäst att skriva 198X, och för säkerhets
skull är det kanske bäst att kalla klubben för Pustervik eftersom den kan ha
hetat Banana Boat 1985 och Nirvana 1988. (Vid koll på nätet ser jag nu att
Sator spelade den 27 maj 1988 på Nirvana Club)

Bara inte folk förväxlar dåtidens Pustervik med dagens Pustervik som vetter
ut mot Järntorget. Där var ju som sagt en biograf förut. Kanske kan man
kalla stället ”Dåtidens Pustervik” eller ”I Pustervikkvarteren”. Det är som
sagt en väldigt liten stadsdel bestående av tre kvarter insprängda mellan
Järntorget, Allén och Vallgraven.

Man vill ju att det skall stå rätt i tidningen eller i vilket fall som helst
inte helt galet.

Nåväl, bättre svar än så här kan jag inte ge.

# När jag söker på nätet ser jag att Pusterviksgatan 7 ligger exakt där
klubben i det numera rivna huset låg. Octagon = Banana Boat = Nirvana, med allra största sannolikhet således.

Att jag skulle ha varit där sommaren 1984 är dock inte så troligt, men det
går inte att utesluta att den väldigt korta spelningen jag var på följde
direkt efter Kårenspelningen i November 1984. Min känsla är dock den att jag såg honom något senare (1985 – 1988). Jag har den här minnesbilden att det har utlovats (antingen på plats eller i förväg) en konsert med Johnny
Thunders. Jag står nära scenen. Han kommer upp och gör en låt. Sedan liksom stapplar / raglar / ramlar han ut genom en ridå baktill på scenen. Ett par arrangörer, som det ser ut som, rusar efter, och sedan, efter ett tag, får
man höra att han inte är i skick att fortsätta.

——————————————————-

Så! Nu är allt förklarat! Alla eventuella missförstånd utraderade från Jordens yta. Är det inte härligt?

Ju mer utförlig historieskrivning är, desto färre missförstånd leder den till.

Slaget vid Ulm, slaget vid Trafalgar, slaget vid Austerlitz, slaget vid Jena, slaget vid Wagram, slaget vid Borodino, slaget vid Leipzig, slaget vid Waterloo: hur kan vi någonsin få reda på sanningen om dessa slag?

Ponera att varje överlevare förevigade sina minnen. Hade det hjälpt? Vad med alla de stupades minnen? Plutoner i närkamp där varje man strök med: vem kan berätta deras historia annat än soldater eller civila som bevittnade det fasansfulla på avstånd blott?

Vi vet så lite.

Slaget vid Kadesh 1274 f. Kr.

Slaget vid Megiddo 1457 f. Kr.

Så lite bevarat av människors öden.

Kärleksstunderna mellan Caesar och Kleopatra, mellan John F Kennedy och Marilyn Monroe, mellan någon av er och någon som ni kanske bara minns som i ett töcken.

Alla dessa stunder av passion som bara går förlorade i glömskans flod.

Måste vi minnas? Nyttan är enorm, men finns det någon glädje av att vi minns våra egna och andras liv?

Tänk om vi bara vaknade upp varje dag, med alla erfarenheter för vår överlevnads skull inbakade i ryggmärgen, men inget minne av vad som hände igår?

Allt som skall hända ikväll, alla förälskade par som skall mysa framför melodifestivalen, i grupp eller på tu man hand, alla trevande händer som skall söka hud, höja puls. Hur många bröst skall inte blottas i kväll, hur många tungor skall inte leka bland läppar? Inte bara i Svea rikes land, utan över hela vårt klot.

Det är natt över Japan. En företagsledare i uppknäppt kostym ligger på en madrass. Han blir riden av en geisha. Och en annan geisha grenslar hans mun. Vad har världen för glädje av att minnas denna stund? Måste världen få veta? Måste hans fru få veta? Är det så att det man inte vet har man inte ont av? Kanske grenslar hon själv en geishas mun i ett angränsande rum.

Det förs detaljrika protokoll från alla möten i nämnder, i styrelser, i arbetsgrupper och allsköns sammankomster där de flesta sitter still. Världens arkiv bågnar av alla dessa protokoll, men vad finns bevarat av alla baler i Paris, i Petersburg, i Palermo?

De frasande sidenklänningarna, de stiliga kavaljererna, de väldoftande parfymerna, kockarnas kryddning, tjänstefolkets dukning, de kvicka kommentarerna, de hastiga ögonkasten, det glada skålandet, skvallret bakom draperiet, affärsidéerna, affärsuppgörelserna, handslagen, famntagen, musikanternas toner, fingrarnas trummande, fötternas stampande, de etikettsmässiga uppbjudningarna, och sedan: lockelsen, jakten, spelet, hon och han, herregud, inte där, inte här, inte nu, tänk om nån ser, vad gör det, alla vet, inte han, spela roll, jag skall utmana honom på duell, i gryningen, men först, låt oss fylla våra glas, en sista gång, innan kusken tar oss bort, tar oss härifrån, tar oss till en annan värld.

Håkan Tendell

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. hey there and thank you on your information – I’ve definitely picked up something new from right here. I did then again experience a few technical points the use of this site, as I experienced to reload the web site many instances prior to I may just get it to load properly. I were thinking about in case your web hosting is OK? Not that I’m complaining, but sluggish loading circumstances occasions will sometimes impact your placement in google and could injury your high-quality ranking if ads and ***********|advertising|advertising|advertising and *********** with Adwords. Anyway I am including this RSS to my e-mail and could glance out for a lot extra of your respective intriguing content. Make sure you replace this once more soon..

  2. We appreciate you the nice writeup. This actually used to be your entertainment account it. Start looking complicated to help a lot provided gratifying on your part! Nevertheless, the way may we keep up a correspondence?


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

