Ser du stjärnan

februari 24, 2010 kl. 11:06 e m | Publicerat i Skrivande | 2 kommentarer

Det outsagda, det outtalade

bildar länken mellan människor

ibland.

Den ena tar sats,

den andre fyller i,

och då uppstår genast ett vi.

Du blundar och öppnar din mun,

det är tecknet för den framför dig

att du säger mer ja än ett nej.

För varje år som går blir det allt mer omöjligt

för musiker att komponera låtar som inte bär spår

av något man hört förut.

Gitarrens strängar är sex, pianots tangenter en famn,

det finns gränser när man ror i hamn

en melodi.

För poeten, diktaren, författaren är det samma sak:

det som en gång har sagts måste sägas igen

om än på ett annat sätt

eller rentav som ett citat, rätt och slätt.

Geniet söker det nyskapande, det banbrytande inom sig,

men vad finns där

om ett inte ett livs samlande av ord

och kombinationer av ord

som redan skrivits, redan sagts?

Ja, inte ens denna poetiska filosofi

eller filosofiska poesi

är helt min egen.

Bortom havet, bortom slätten, bortom bergen

skaldar Linnéa Josefina

inspirerande

om allt som rör litteratur.

http://nothingbutperfection.blogspot.com/2009/06/summing-it-up.html

http://nothingbutperfection.blogspot.com/2010/01/what-it-feels-like-for-girl.html

http://nothingbutperfection.blogspot.com/2010/02/things-fall-apart.html

I jämförelse är jag en vilde, ett djur,

en kulturens barbar

som gräver och flyger och far

i jakten på den heliga graal

som skall ge mig gåvan

att skriva

som en gud.

I detta jag bryter det bud

där inga andra gudar får finnas jämte den

som skrev den gamla Bibelen.

I begynnelsen var ordet.

Jag känner det i blodet

att jag en vacker dag

skall få mitt genomslag

till mänskors välbehag.

Så kommer detta ske

och jag skall vördsamt be

om nåd

för det syndens dåd

att jag använde mitt förråd

av ord

för en sådan simpel sak

som att nå till himlens tak.

Håkan Tendell

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Och eftervärlden ska inte tro att det som står på min blogg gå att tolka rätt utan att man tar hänsyn till dess ständiga polemik med din blogg.

    Det är dialogen som skapar allt. Märk väl att det inte endast var Ordet i Begynnelsen, utan att Ordet var med Gud, och att Ordet var Gud. Alltså var de två redan så tidigt i historien och kunde därmed hålla dialog med varandra 😉

  2. Och ur det goda samtalet sprang den värld fram där allting kunde ske. Varde ljus, varde flod, varde säd. Ett frö kan bli till djungel med sol och vattens hjälp.
    Thank you.


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

