Manusets utveckling

januari 7, 2010 kl. 10:57 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Man kan säga att utvecklingen går i två riktningar, dels försöker jag att agera så professionellt som möjligt, dels försöker jag att släppa alla krav till förmån för lossläppandet av skaparglädjen. Än så länge verkar det gå bra.

Igår konstruerade jag ovanstående tingest. Vad som skedde strax före det var att två kapitelvisioner fick raderas för att storyn skulle bli lite tajtare. Manuset i dess nu tänkta skick skall alltså bestå av 35 kapitel, varav 18 kapitel (ca 3 000 ord per kap.) där handlingen berättas ur Solveigs perspektiv och enligt en kugghjulsprincip 17 kapitel (ca 2 000 ord per kap.) där handlingen berättas ur Franks perspektiv, vilket totalt skall ge en bunt ångande drama på ca 88 000 ord.

Varje kapitel som har begåvats med text men ännu inte nått upp till 500 ord, har fått en liten markering med rosa penna. För varje gräns per femhundra ord som avverkas växer den rosa stapeln åt höger.

Till vänster i bild ser vi Solveigs kapitel, till höger Franks. Med andra ord är det framför allt figuren Frank som jag måste ge ett mer omfattande leverne och själsliv. Kapitel 20 kommer att bli särskilt intressant att skriva. Då skall Frank, medan han sitter på en bänk i Central Park och försöker skriva låtar, bli indragen i ett slagsmål. Jag vet ännu inte om det skall begränsa sig till en handfull män eller om det skall växa till ofantliga proportioner så att ridande poliser måste kommenderas ut för att försöka få ordning på pöbeln med hjälp av batonger. Vad har då denna scen med kärleksdramat att göra? Förmodligen ingenting alls, men eftersom boken skall berättas enligt kugghjulsprincipen var jag tvungen att hitta på denna scen för att fylla ut kapitlet. Professionellt? Nej. Do I give a damn? Nej. Det är detta som är så roligt med min återfunna skaparglädje. Jag har skaffat mig en bas av kunskap och utifrån den vågar jag nu ta mig friheter. Dessutom kommer det säkert att se bra ut med lite slagsmålsaction på biotrailern i framtiden. Det bästa vore ju om det hela blir en kärleksroman / -film för både killar och tjejer, som en blandning av ”Breakfast at Tiffany’s” och ”Sleepless in Seattle” fast med mer action, sex, sprit och roulette.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

