From disillusion to the solution

januari 5, 2010 kl. 4:34 e m | Publicerat i Skrivande | 2 kommentarer

Nu får jag se till att komma igång på allvar med skrivandet. Det här året skall bli fantastiskt, och då måste jag ju göra någonting som det här fantastiska kan bygga på.

Jag har mitt gamla manus som jag skall omvandla från en bagatell till en succé. Det kommer att gå bra. Det måste gå bra. Jag kan inte hålla på att leva så här hur länge som helst. Det måste hända något.

Hur skall jag göra nu då? Kanske är det så enkelt som att jag måste sluta upp med att vara rädd för manuset. Det är ju trots allt bara ord, och när som helst kan jag stryka dem om jag inte tycker om dem. Varför tycks jag vara så rädd för att skriva skönlitteratur? Är det för att det blir så tydligt, just när jag skriver, att jag inte är så bra som jag hoppas att jag skall vara?

Egentligen borde jag skriva manuset på skoj, som om det vore ett skämt eller ett exempel på hur dåligt man kan skriva. Då kommer jag kanske att ösa ur mig guldkorn utan att jag tänker på det.

Metoden känns lockande: bara skriva hämningslöst utan tanke på vad förlagen, publiken eller kritiken kan komma att säga.

Ja, detta skall hädanefter bli min melodi.

* * * * * * * * * *

Tillägg:

I kväll gick jag genom snöstormen till stadsbiblioteket för att bläddra i August Strindbergs ockulta dagbok och få mig lite kraft till livs.

Det slog mig när jag gjorde entré på våningsplanet för skönlitteratur att jag före seansen med den ockulta dagboken borde titta i hyllorna för T. Först såg jag ingenting. Jag befann mig kanske i en annan dimension. Men sedan. Där stod den. Snett ovanför Tolstojs tegelstenar. En vit, slank rygg med svart text: ”Mörker över Manhattan”. Reglementsenligt dekorerad. Hur jag än försökte misstänka att det inte var sant, så var det sant. Nu kunde jag dö i frid.

Och så gick jag och slog upp den stora faksimilen och tog mig tillbaka till det gamla sekelskiftets dagar. En känsla av hemtrevnad spred sig.

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Underbart! 🙂

  2. Ja, det var härligt!


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

