A force, a force, my Kingdom for a force

januari 4, 2010 kl. 2:22 f m | Publicerat i Skrivande | 1 kommentar

När jag nu i natt, för första gången sedan jag på bio för några år sedan såg Stjärnornas krig, del 3, det vill säga den del där historien länkar ihop med den del 4 som 1977 var först ut av alla delarna i serien, påminns jag om att mitt slutmål, fastställt 1978, är Hollywood och ingenting annat. Om jag på vägen dit blir en ny Strindberg är det trevligt, men oviktigt. Då jag, som jag misstänker, i större grad än de flesta människor har irrat omkring mycket i mitt liv, är det viktigt att påtala för mig själv att målet är att jag på något sätt skall vara involverad i filmskapande i Hollywood. Dikter, noveller, romaner, insändare, debattartiklar, blogginlägg: inget av dessa spår utgör huvudmålet för min resa. Det kan inte nog slås fast att jag skall in vid filmen. Jag skall inte lura mig själv med att nöja mig med mindre.

Vad jag behöver är en kraft som driver mig i rätt riktning. Alltför ofta har jag medvetet eller undermedvetet valt the dark side of the force.

Det allra enklaste är naturligtvis att skriva romaner tills någon av dem blir så bra att den kommer att filmatiseras. När jag väl är där, kan jag börja skriva direkt för filmen och efter ytterligare några år ha en regissörsstol att vila mig i mellan tagningarna.

Det är oerhört viktigt att vara medveten om slutmålet. Om man står på engelska sydkusten och skall lyckas simma över engelska kanalen gäller det att ha Frankrike i sikte, man måste vilja landstiga på dess närmsta strand, kanske till och med vilja slå sig ner på ett café bland gästvänliga fransyskor. Detta måste man ha i sikte när man tar sina spänstiga armtag över kanalen: inte fundera på att ta en avstickare till Biscayabukten eller Sargassohavet.

Varje liv är ett timglas innehållandes ett okänt antal sandkorn. Många av dessa sandkorn må vara bokmässor, och det skall glädja mig stort, men det sista kornet i glaset, hoppas jag, skall vara Oscarsgalan.

Håkan Tendell

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. all

    A force, a force, my Kingdom for a force | Håkan Tendell. Författare.


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

