Solen

januari 1, 2010 kl. 10:51 f m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Solen reser sig över Europas städer, byar, skogar och slätter. Än ligger månget folk till sängs, utmattade av dryckenskap, utpumpade av samlag, utbrända som fyrverkeripjäser.

Utspridda på stolar, i soffor och på golv ligger klänningar, blusar, kjolar, behåar, trosor och nylonstrumpor, det mesta i svart.

Redan nu sitter kvinnor i Asien vid symaskinerna och syr nya plagg åt västvärldens dekadens. Fler blusar skall slitas upp, fler trosor skall lirkas av, mer av allt skall slitas och slängas på vår väg mot antingen undergången eller den nya renässansen.

Den månghundraåriga mörka medeltiden gick mot sitt slut när Europas folk på allvar åter började ägna sig åt vetenskapen, konsten och litteraturen, varav det sistnämnda kan exemplifieras med Dante Alighieri, Giovanni Boccaccio och Francesco Petrarca. Nu tar möjligen en ny sådan era vid.

Och här är jag, ovetandes om jag kommer att bidra till undergången alternativt renässansen, eller om min påverkan på förloppet kommer att vara försumbar. Det är mig egentligen egalt. Mitt mål är blott att ta del av vad andra läsvärt har skrivit och själv försöka skriva något som kan förgylla någons dag.

Idag börjar jag med Fjodor Dostojevskijs ”Fattigt folk”, även översatt som ”Arma människor” och ”Fattiga stackare”. Originalets titel är ”Bednyje ljudi”, men dessa ord säger mig ingenting då jag med min ringa bildning inte är så värst bevandrad i så många språk utöver ärans och hjältarnas.

2010-talet är här.

Jag är fortfarande vid liv.

Andra akten har börjat.

Den kraft med vilken jag strålar av lycka överskuggas blott av Solens mäktiga kaskader.

Håkan Tendell

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

