De nya tiotalisterna

december 21, 2009 kl. 11:45 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

När folk tio år fram i tiden kommer att reflektera över 2010-talet lär det diskuteras om det fanns några ur litterär synpunkt intressanta gemensamma nämnare hos de svenska författarskap som var tongivande under perioden.

Hur skall det gå för alla skrivarsjälar som trevar sig fram? Kommer 2010-talet att domineras av de redan etablerade namnen eller kommer en stor mängd nya förmågor att göra entré på scenen?

Vem har kristallkulan i sin besittning?

Än är kulan kanske grumlig.

Än finns det kanske hopp för var och en som famlar i mörkret.

Försök att aldrig ge upp. Och om du ger upp, försök att komma igen.

Vad är väl en dröm till för om man inte skall sträva efter att se den gå i uppfyllelse?

Ett närapå hopplöst fall som jag själv har de senaste åren utvecklats i stadig takt på samma sätt som en flerstegsraket besegrar dragningskraften på sin färd mot den fria rymden.

Det tycks mig inte finnas några gränser för hur långt jag kan nå.

Emellertid ser man mig inte i teleskopen. Jag befinner mig än så länge bara ett par meter upp i luften. Människor kan ännu greppa mina fötter och dra mig ner till marken.

Jag är kött och blod.

Jag är stoft.

I detta nu kan jag inte övertyga mig själv om att jag hann skapa något väsentligt, att jag hann bidra med något betydelsefullt.

Dock minns jag att jag stundtals var människorna till glädje.

Och jag minns att jag ofta försökte göra det rätta.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

